ENERGI: Energiforbruket fra transport er redusert fra 2023 til 2024, selv om kjørelengder ikke har hatt reduksjon.Foto: Fredrik Saugstad
Elektriske kjøretøy reduserer energibruken i transportsektoren
Energibruken i veitransport gikk ned 3,7 prosent i 2024 selv om de totale kjørelengdene for norskregistrerte kjøretøy var omtrent uendret fra året før, melder SSB.
Energi til transportformål – det vil si vei-, bane- og innenriks luft- og sjøtransport – utgjorde 25 prosent av netto innenlands energiforbruk (ekskludert råstoff) i 2024. Til sammenligning sto industrien for 33 prosent, tjenesteytende næringer for 17 prosent og husholdningene for 22 prosent. Knapt 4 prosent gikk til jordbruk og fiske.
I tillegg til de 215 TWh som gikk til sluttbruk, ble det brukt betydelige mengder energi i energiproduserende næringer. Dette utgjorde 62,4 TWh i 2024, hvorav 85 prosent ble brukt i olje- og gassutvinning – og vel tre fjerdedeler av dette var fossil energi.
Illustrasjon: SSB
Elektrifiseringen bremser forbruket
Energibruken i veitransport falt med 3,7 prosent i 2024, selv om kjørelengdene for norskregistrerte kjøretøy holdt seg omtrent uendret fra året før.
– Denne utviklingen henger sammen med at stadig flere elektriske kjøretøy er på veiene, kommenterer seniorrådgiver Malin Bjelvert i nyhetsmeldingen.
I alt ble det brukt 52,8 TWh til innenlands transport i 2024, og veitransport sto for omtrent 70 prosent av dette. Nedgangen skyldes at elektriske kjøretøy er mer energieffektive enn bensin- og dieselbiler. Elbiler og antatt elkjøring med ladbare hybrider utgjorde til sammen 29 prosent av de totale kjørelengdene i 2024 – opp fra 26 prosent i 2023 og kun 2 prosent i 2015.
Likevel utgjorde elektrisitet bare knapt 8 prosent av det totale drivstofforbruket i veitransport, tilsvarende om lag 2,8 TWh. Biodrivstoff og biogass brukt i veitransport utgjorde til sammen 5,2 TWh – eller 14,4 prosent av energien brukt i sektoren.
Veitrafikk sto for om lag 16,7 prosent av Norges klimagassutslipp i 2024, ned fra nesten 19 prosent i 2016 – godt hjulpet av økt bruk av elbiler og biodrivstoff.
– Lavere drivstoffpriser i Sverige kan påvirke tallene for 2024, men økt bruk av elektriske kjøretøy vil isolert sett føre til mer effektiv energibruk i transport over tid, sier Bjelvert.
Svensk drivstoff lokker norske sjåfører
Tall for bensin- og dieselforbruk baserer seg på salg i Norge. Drivstoff kjøpt i utlandet og brukt her i landet fanges derfor ikke opp. I 2024 var det en markant nedgang i drivstoffprisene i Sverige, som følge av lavere avgifter og mindre krav til innblanding av biodrivstoff. Dette kan ha ført til at grenseboere og yrkessjåfører som kjører via Sverige, heller fyller drivstoff der.
Statistikk viser at nordmenns grensehandel med drivstoff økte med hele 200 prosent fra 2023 til 2024. Samtidig har Sverige rapportert en kraftig økning i bruk og salg av fossilt drivstoff i 2024 (kilde: Energi og Klima).
Lavere forbruk også i luft og sjø
Energibruken i innenriks luftfart og sjøfart gikk ned med knapt 3 prosent i 2024 sammenlignet med året før. Innen fiske var nedgangen 12 prosent.
Fra 1. oktober 2023 ble det innført krav om 6 prosent innblanding av avansert biodrivstoff i drivstoffet brukt i innenriks sjøfart og fiske. Samtidig reduserer stadig flere elektriske ferger behovet for fossilt drivstoff. Strøm brukt i ferger er beregnet til 262 GWh i 2024.
Samlet sto biodrivstoff og elektrisitet for henholdsvis 7,5 og 10,2 prosent av energibruken i sjøfart og fiske. Bruken av elektriske fiskebåter er fortsatt begrenset, men det benyttes strøm i fiskeoppdrettsanlegg – noe som inngår i energibruken i fiske.