Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Shipping i fokus: Nor-Shipping 2025:

Viridis Bulk Carriers skulle få nye bulkskip med ammoniakk som energibærer. Nå er Enova-støtten trukket tilbake.

Havarerte på frist og pris - økonomisk støtte trukket tilbake

Enova har trukket tilbake 152 millioner kroner i støtte til Viridis Bulk Carriers' planer om å bygge verdens første nullutslipps bulkskip. Prosjektet, som skulle vært levert i 2025, er nå lagt på is, melder E24.

Publisert Sist oppdatert

Viridis ble etablert som et samarbeid mellom Amon Maritime, Mosvolds Rederi og Navigare Logistics. Planen var å bygge fem ammoniakkdrevne bulkskip for kystfrakt. Støtten fra Enova gjaldt de to første fartøyene.

– Enova-støtten som var tildelt Viridis ble trukket tilbake, da fristen for å realisere prosjektet ble passert. Det er dog gjort et godt utviklingsarbeid i Viridis, forteller gründer og daglig leder i Amon Maritime, André Risholm, til E24.

Risholm viser til krigen i Ukraina og påfølgende høyere energi- og gasspriser som avgjørende for prosjektets stans. I tillegg peker flere kilder på at troen på ammoniakk som fremdriftsløsning i shipping har fått seg en knekk.

Skipene var designet av Kongsberg Maritime, med Wärtsilä som motorleverandør. 

Ifølge Maritimt Magasin hadde Viridis intensjonsavtaler med blant andre Elkem, Yara og Franzefoss Minerals. Prosjektet er nå utsatt på ubestemt tid, men selskapet utelukker ikke en senere oppstart.

Amon Maritime jobber videre med ammoniakkdrevne gasskip i prosjektet Amon Gas, som har fått 180 millioner i støtte fra Enova og er i sluttfase, formidler E24.

Logistikk Inside har omtalt Viridis Bulk tidligere. Se mer i Inside-arkivet:

Powered by Labrador CMS