UTDANNET: Marion Boge Skaar er av de første som får lastebil-førerkortet sponset av Posten Bring, og rykker dermed opp i den tyngre divisjonen. Her sammen med Simen Bones, leder for Posten Bring Bildrifts varebilenhet i Bergen.Foto: Posten Bring
Bekjemper sjåførmangel med gratis tungbilsertifikat
Posten Bring har funnet en kreativ løsning på sjåførmangelen, og nå er de fire første sjåførene klare for å kjøre lastebil.
Selskapet betaler nå for lastebillappen og gir lønn under
utdanning til utvalgte varebilsjåfører som vil bli yrkessjåfører.
De fire første kandidatene er nå ferdigutdannet i Bergen, og
Marion Boge Skaar (26) er en av dem.
- Jeg trivdes veldig godt som varebilsjåfør, men så fikk jeg
et tilbud om å ta lastebillappen. Det tenkte jeg var en god idé, sier den
nyutdannede yrkessjåføren.
Akutt mangel på sjåfører
Posten Bring Bildrift, som er Norges største
transportbedrift, sliter med det samme som resten av logistikkbransjen - å
rekruttere nok yrkessjåfører. Tall fra NHO LT og SOTIN viser at det vil være
behov for 2500 nye yrkessjåfører hvert år fram til 2030.
PROSJEKTET I GANG: Simen Bones, leder for Posten Bring Bildrifts varebilenhet i Bergen, Sandra Larsen, leder for lastebil i Posten Bring Bildrift Sør-Vest og Kim-André Sigvartsen som er strategisk leder for yrkessjåfør-prosjektet i Posten Bring Bildrift.
- Allerede i dag er det svært krevende å rekruttere
yrkessjåfører. Derfor får utvalgte sjåfører hos oss muligheten til å bli
påspandert førerutdanning på lastebil, forklarer Kim-André Sigvartsen,
strategisk leder for yrkessjåfør-prosjektet.
25 prosent kan pensjonere seg
Utfordringen forsterkes av at snittalderen til
yrkessjåførene har økt de siste ti årene, samtidig som rekrutteringen av yngre
sjåfører er vanskelig. I Posten Bring Bildrift vil hele 25 prosent av sjåførene
kunne gå av med pensjon innen 2027.
- Vi merker endringene de siste ti årene, og om knappe to år
vil en fjerdedel av alle våre sjåfører i utgangspunktet ha mulighet til å gå av
med pensjon, sier Sigvartsen.
Satser videre
Simen Bones, leder for varebilenheten i Bergen, forteller at
flere sjåfører nå står på vent for å få muligheten til yrkessjåførutdanning.
Utdanningen foregår også i Kristiansand, Drammen, Stokke, Hamar, Trondheim,
Oslo og Fredrikstad.
- Vi ser på det som en vinn-vinn-situasjon, da vi vil få
engasjerte ansatte inn i en bransje som skriker etter nye ansatte,
avslutter Sigvartsen.