NLF tordner mot Enovas beslutning om å fase ut støtteordning for investeringer i biogass-lastebiler og elektriske varebiler.

NLF: Ikke til å tro!

– Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enova melder at de kutter støtten til elvarebiler, samtidig som de også kutter støtten til biogasskjøretøyer.

– Vi er langt fra målene om utslippskutt – og i stedet for å fremme incitamenter som vil bidra til økte kutt, kutter de i de få ordningene som finnes. Vi legger uten videre til grunn at beslutningen er forankret i regjeringen, noe som setter regjeringens politikk i et underlig lys, sier Mo til NLFs egne hjemmesider.

Han mener det virker som om Enova er mer opptatt av finanspolitikk i stedet for klimapolitikk.

– I fjor kuttet de ordningen med støtte til utbygging av biogass-fyllestasjoner og overlot til markedet å ordne opp. Nå kutter de støtten til investeringer i biogassbiler og sier det samme. Og det etter en vinter der salgstallene har tatt seg noe opp. Resultatene frykter vi blir økte utslipp – ikke lavere, understreker Mo.

Han understreker at næringslivet trenger forutsigbarhet.

– De trenger å vite at de kan investere i grønt utstyr og at infrastrukturen er på plass. Gang på gang får vi løfter om det. Og gang på gang brytes løftene. Vi er forferdelig skuffet i dag og konstaterer at de som ønsker et grønt skifte i transportnæringen nok en gang har fått seg et skudd for baugen, sier NLF-direktør, Geir A. Mo, som legger til at det tryggeste trolig er diesel, i mange år enda.

Powered by Labrador CMS