Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Dobbeltspor på Ofotbanen er et åpenbart prosjekt å bruke berdskapsrelaterte midler på, mener Godsalliansen. Her fra Malmbanens innfart til Narvik.

– Infrastruktur må bli en viktig del av Natos femprosentmål

Norge skal forplikte seg til å bruke fem prosent av BNP til forsvarsrelaterte formål. En god del av det bør brukes for å styrke havner og jernbane, mener Godsalliansen.

Statsminister Jonas Gahr Støre bekreftet i forrige uke at Norge skal følge det nye femprosentmålet til Nato. 3,5 prosent skal brukes direkte på forsvarskapasiteter og 1,5 prosent skal gå til sikkerhetsrelaterte utgifter. 

Godsalliansen

Godsalliansen er en sammenslutning av organisasjoner innen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra vei til sjø og bane. Bra for miljøet, færre ulykker, mindre veislitasje og mindre kø. 

Disse er med: Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Må bli en viktig del

En god del av pengene bør gå til å investeringer i transportrelatert infrastruktur, mener Godsalliansen. 

– Infrastruktur er både dyrt og viktig for vår sikkerhet. Forsyningssikkerhet og muligheten til å frakte mye tungt materiell er avgjørende i krig og krise. Derfor må infrastruktur bli en viktig del av femprosentmålet til sikkerhet, sier Jahn Cato Bakken, leder av Godsalliansen i en pressemelding.

Jahn Cato Bakken, leder av Godsalliansen.

Et velfungerende og solid transportsystem er essensielt avgjørende for å dekke både sivile og militære behov i krig og krise. Da kreves infrastruktur som tåler tung slitasje og flere transportformer som overlapper, påpeker Bakken.

– Havner, jernbane og vei spiller en avgjørende rolle for vår alles sikkerhet. Med den nye sikkerhetssituasjonen må vi ruste opp alle tre og styrke samspillet mellom dem. Særlig sammenkobling mellom transportformene må prioriteres, sier Bakken.

Ofot- og Meråkerbanene

Med Sveriges og Finlands Nato-medlemskap har Norge blitt et transittland der øst-vest-korridorer er spesielt viktig for å kunne lande tungt forsvarsmateriell og forsyninger i Norge, for så å sende det videre østover.

– Dobbeltspor på Ofotbanen er det mest åpenbare prosjektet å prioritere raskt som en del av femprosentmålet. I tillegg må Meråkerbanen i Trøndelag kobles på en havn så raskt som mulig, sier Bakken.

Sammenfallende sikkerhetsinteresser med Sverige og Finland fører til transportbehov som henger sammen. Det understreker behovet for mer transportpolitisk samarbeid over landegrensene.

– Godsalliansen mener at vi må få på plass et Nordisk ministerråd for transport, tilsvarende det vi har for andre samfunnsområder. Det vil bidra til økt samarbeid over landegrensene. Det bør følges opp med en felles nordisk transportplan, avslutter Bakken.

Powered by Labrador CMS