Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Slik skal Møre Sjøs hydrogenskip se ut når de blir levert i 2027.

Skal frakte sand, stein og asfalt med hydrogen

Møre Sjø har signert kontrakt for bygging av to hydrogendrevne bulkfartøy for frakt langs norskekysten. Planen er å bli den ledende leverandøren av grønn kysttransport i Norge.

De to skipene Møre Sjø har bestilt skal leveres i 2027. Skipene skal blant annet skal frakte sand, stein og asfalt er 85 meter lange og vil kunne laste 4.000 tonn.

– Regjeringens mål er å halvere utslipp fra innenriks skipstrafikk og fiske innen 2030. Dette er et mål vårt rederi skal jobbe aktivt for å bidra til. Hvert av de to skipene vil redusere utslipp med mer enn 5.000 tonn CO₂ årlig, sier styreleder i Møre Sjø Torstein Holsvik, som ubeskjedent legger til: 

– Planen vår er å bli den ledende leverandøren av grønn kysttransport i Norge.

Begge skipene vil seile helt utslippsfritt. Ut fra planlagt operasjonsmønster vil det kun være behov for bunkring en gang i uka. Henholdsvis i Bodø og Kristiansund, opplyser Møre Sjø.

Mange aktører har hatt prosjekter med skip med alternative drivstoff, som hydrogen eller ammoniakk. Men nesten like mange prosjekter har strandet og satsingen lagt på is. 

Pionerer

Jørgen Laake, som leder Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor (GSP SK) er imponert over Møre Sjøs satsing.

– Med hydrogen som energibærer og sterke samarbeidspartnere i ryggen, tar de et modig og banebrytende steg for grønn omstilling i nærskipsfarten. Det gjør dem til en reell pioner – og viser hva som er mulig når vilje, støtteordninger og teknologi drar i samme retning, sier han.

GSP SK har bidratt med konseptutvikling, med å finne kunder og med forretningsutvikling.

Møre Sjø er et lite rederi med base i Ørsta på Sunnmøre. De to skipene som det nå er signert kontrakt for vil doble rederiets flåte. Fra to til fire. De to eksisterende skipene er begge mer enn 30 år gamle.

Forventer lavere hydrogen-pris

Styreleder Torstein Holsvik mener hydrogen er et riktig valg for deres nye, skip: 

– Når skipene ferdigstilles tidlig i 2027, forventer vi at pris for hydrogen og pris for marin gassolje, som kunne vært et alternativ, ventelig vil være på linje. Men alle fossile drivstoff vil gradvis bli pålagt økt CO₂ avgift. Det vil ikke hydrogen, sier han.

Han utdyper videre at lave strømpriser for produksjon av hydrogen i nord kombinert med Enova støtte har veid tungt ved valg av drivstoff. 

– Vi kritiserer ingen andre som tenker annerledes enn oss og som ikke ser hydrogen som et konkurransedyktig alternativ nå, men etter grundig forarbeid falt valget for oss på komprimert hydrogen, presiserer Holsvik.

Investeringsstøtte fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 245 millioner kr. Den samlede prisen for de to skipene vil verken rederiet eller det tyrkiske verftet som skal bygge skipene opplyse om.

Powered by Labrador CMS