NÅDDE MÅLET: Ahlsell lanserte drastiske kutt i utslippene langdistansetransport fra sentrallageret våren 2021, i samarbeid med DB Schenker og Collicare. Nå er målet nådd takket være godt samarbeid. Fra venstre: Vegar Carlson, prosjektleder Ahlsell, Runar Hansesætre, Salgsdirektør Ahlsell, Elisa Gasperini, leder bærekraft og samfunnsansvar Ahlsell, Robert Runo, Schenker-sjåfør, Peter Stangeland, markedsdirektør DB Schenker, Tom-Kjetil Syvertsen, transportsjef Ahlsell, Odd Hannestad, logistikkdirektør Ahlsell, Knut Danielsen, Ahlsell, Inge Bruvoll, KAM DB Schenker, Trond Høyer, leder bærekraft logistikk i Ahlsell, Ole Flovild, Stian Reierstad, Øivind Lindin, Daniel Rabbe Dahl, alle Ahlsell,

Nådde målet om å kutte 70 prosent utslipp

I løpet av de neste to årene skal Ahlsell kutte resten av sine utslipp på vareleveranser.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Like før sommeren i fjor fortalte Ahlsell om sitt hårete mål om å kutte 70 prosent av utslippene på vareleveranser ut til kunder innen utgangen av året.

Nå opplyser Ahlsell at målet ble nådd.

— De foreløpige beregningene våre viser at vi er godt over måltallet på 70 %. Det nøyaktige tallet vet vi i april når kvartalsrapportene for første kvartal er klare. Vi føler oss likevel helt trygge på at seieren kan innkasseres. Transport utgjør en stor del av utslippene til logistikkaktører som oss, og vi er veldig stolte over å tilby mer miljøvennlige tjenester til kundene våre, innleder forretningsutvikler Vegar Carlson i Ahlsell i en pressemelding.

Langtransport var nøkkelen

70 prosent av Ahlsells totale utslipp ligger på langtransport. Fokuset ble dermed satt på langtransport i startfasen, forteller Carlson når han utdyper regnestykket bak måloppnåelsen.

— Biodrivstoffet HVO er den eneste tilgjengelige løsningen for lastebilbasert langtransport foreløpig. El-lastebilene klarer ikke de store avstandene ennå, og det finnes fortsatt ikke et tilstrekkelig antall fyllestasjoner for biogass. Det gjør HVO til et helt sentralt virkemiddel i disse raske kuttene i det vi kaller for «Fase 1» i prosjektet, sier Carlson, og legger til:

— Beregningene våre viser at vi allerede har kuttet hele 75 prosent av utslippene på langtransport, mens utslipp fra lokal distribusjon fremdeles er utfordrende. Noe av utfordringen ligger i mangelfull tilgang på HVO, men dette jobbes det iherdig med.

ColliCare og DB Schenker partnere

Carlson fremhever arbeidsinnsatsen til egen organisasjon – og til Ahlsells samarbeidspartnere ColliCare og DB Schenker i arbeidet med å få til utslippskuttet.

— Vi har jobbet hardt internt og sammen med transportørene. Vi har klart å legge om til HVO overalt der det er mulig, og fortsetter å jobbe med områder som er kompliserte. I tillegg har vi nå en betydelig utrulling av elektrifiserte kjøretøy. Kundene vil se at det lette godset leveres med nullutslipp, mens tyngre gods leveres med HVO på tanken.

I Osloregionen kjører Ahlsell ut varer med flere elektriske lastebiler og varebiler. Ahlsell tar også i disse dager imot den første helelektriske kranbilen, som vil gjøre det mulig for kunder å handle helt utslippsfritt i Oslo-området, uavhengig av varetype.

- På landsbasis vil det i løpet av 2022 komme inn opptil femten elektriske lastebiler, og den elektrifiserte delen av transportnettet vil telle så mye som 73 kjøretøy på det meste. Foreløpige tall viser at elektrifiseringen i og rundt Oslo gjør at hele 66 prosent av leveransene våre leveres med nullutslipp. I tillegg benyttes HVO fra omlast-terminalen på Alnabru for alle våre varer som direkteleveres fra Ahlsells sentrallager i Sverige.

Biogass blir nøkkelen

HVO har hele veien vært en viktig, men midlertidig løsning, for å kutte utslipp på kort sikt. Når Ahlsell nå beveger seg inn i fase to av strategien, er innføringen av biogass og ytterligere elektrifisering blant de viktigste punktene på agendaen.

For det enda mer hårete målet er at vareleveransene fra Ahlsell skal være tilnærmet utslippsfrie i 2023. I 2022 skal utslippene fra transporten ut til kunde reduseres med ytterligere 15-20 prosent ved å fase inn biogass og enda mer elektrisk transport.

— Vi skal fortsette omleggingen til grønnere transport til vi er tilnærmet utslippsfrie på varetransport ut til kunder. Målet er å klare dette innen utløpet av 2023. Derfor beveger vi oss raskt over til fase 2 av strategien. Dette prioriterer vi høyt, og vi har blant annet tatt rollen som prosjekteier for Grønt Landtransportprogram sitt biogassprosjekt, der vi samarbeider med de aller fleste store transport- og logistikkaktørene i Norge.

Grønt Landtransportprogram (GLP) er et bransjesamarbeid initiert av NHO, der en samlet logistikkbransje går i bresjen for en grønnere transportsektor i Norge – blant annet ved å sikre at biogass blir allment tilgjengelig som lastebildrivstoff.

- Vi er veldig stolte over å bidra til omleggingen på et nasjonalt nivå. Biogass er også viktig for vår egen strategi, så det er naturlig at vi tar vår plass i samarbeidet. Vi er i dialog med bransjeorganisasjoner for å sette søkelyset på det som er utfordrende og hvilke muligheter som følger med introduksjonen av nye energibærere. I tillegg har GLP kartlagt kostnadene for å sette opp fyllestasjoner over hele landet, og hvor mange som trengs. Forhåpentligvis bidrar vi til å gjøre biogass raskere tilgjengelig sier Carlson.

Kan levere data til kunder

Carlson forteller til slutt at kunder som ønsker det, kan få ut data på sine leveranser – og utslippene knyttet til dem.

— Ahlsell skal gjøre det enklere å være proff, også under det grønne skiftet. Byggherrene stiller stadig strengere krav til dokumentert miljø- og bærekraftsarbeid hos entreprenører og håndverkere. Det samme ser vi i de store nasjonale industriene. Vi kan allerede i dag avgi data ned på sendingsnivå på kunders eget avtrykk gjennom handel hos Ahlsell. Det man fort vil kunne se da er at det blir vanskelig å finne andre grossister, uansett bransje faktisk, med tilsvarende lavt utslipp på transportene.

Powered by Labrador CMS