Gasums fyllestasjon på Alnabru er en av fire i Norge som tilbyr flytende biogass.

Kutter støtte til biogass-stasjoner

Enova vil ikke lenger være med på å finansiere etablering av fyllestasjoner for biogass. -
Beslutningen Enova har gjort er fundamentalt feil, sier bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enova presenterte fredag en rekke endringer i sine støtteordninger innen biogass. Det skal blant annet bli lettere å søke om støtte til kjøp av biogasskjøretøy.

Samtidig overlater Enova til markedet å bygge ut fyllestasjoner på kommersielle vilkår videre. Siste frist for å søke støtte til fyllestasjoner, som er utløsende for kjøp av kjøretøy, er 15. februar 2022.

- Enova støtter de som går foran og utvikler ny teknologi, som vi alle trenger for å nå klimamålene. For fyllestasjoner er teknologien nå etablert og godt kjent, slik at videre utrulling av fylleinfrastruktur vil følge av markedsopptaket av kjøretøy. Vi har fått på plass en første infrastruktur spredt utover landet som har potensiale til å vokse videre i takt med utbredelsen av kjøretøy. Denne utbyggingen, i kombinasjon med videre vekst i antall kjøretøy, danner et markedsgrunnlag for kommersiell utbygging også i andre deler av landet, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

John Melby i Gasum er kritisk til Enovas avgjørelse.

Totalt har staten gjennom Enova og Transnova støttet 13 fyllestasjoner for biogass hittil.

- Infrastrukturen mangler

Den største aktøren på biogass-stasjoner i Norden, Gasum, har planer om flere etableringer i løpet av det neste året. De er mildt sagt ikke glad for Enovas kutt.

– Vi er glad det fortsatt gis støtte til bil, men infrastrukturen er fortsatt ikke god nok. Ved dette grepet vil Enova oppnå noe av det samme som vi ser med el; at bilene finnes, men tilgjengelig infrastruktur er for dårlig, sier direktør trafikk Gasum, John Melby, til Biogassbransjen.no.

Han tror at avgjørelsen kan slå bena under biogass som alternativ for langtransport langs veien, der flytende biogass er det eneste alternativet.

– Vi har tidligere sagt til Enova at vi i hvert fall må opp på minimum 25 anlegg for flytende biogass for å ha en tilstrekkelig infrastruktur for langtransport. For å få det til er vi avhengige av støtte til investeringer, sier Melby.

- Litt tragisk

Per i dag finnes det kun fire fyllestasjoner i Norge som leverer flytende biogass.

– Vi kommer til å jobbe for at vi får opp et regime som støtter infrastruktur videre, og vil si beslutningen Enova har gjort er fundamentalt feil. Dette vil vi ta opp med regjeringen sier Melby til Biogassbransjen.no.

Også hos leverandøren Air Liguide ristes det på hodet over avgjørelsen.

– Vi spør oss hva myndighetene ønsker å oppnå med dette. Vi synes det er litt tragisk. Myndighetene har dårlig tid med å nå mål om utslippsreduksjon, og burde ta i bruk alle hjelpemidlene de har, sier salgssjef i Air Liquide Skagerak, Ivar Ugland, til Biogassbransjen.no.

- Ulogisk

Bransjeorganisasjonen Biogass Norge kaller avgjørelsen ulogisk, og peker blant annet på at det ikke er en eneste biogasstasjon nord for Trondheim.

– Å peke på at markedet skal løse antall fyllestasjoner i det tynnest befolkede området i Norge er ulogisk. Der er det behov for en tyngre satsing. Enovas vedtak undergraver dermed biogass-satsingen i distriktene. Det er uforståelig at regjeringen tillater det, skriver Biogass Norge i en kronikk.

Powered by Labrador CMS