BILLIGERE: 560 S blir det nye flaggskipet blant Scanias 13-litersmotorer. Hele åtte prosent mindre drivstoff enn forgjengeren skal den nye motorserien til Scania bruke. I tillegg er motor og drivlinje blitt 300 kilo lettere.
BILLIGERE: 560 S blir det nye flaggskipet blant Scanias 13-litersmotorer. Hele åtte prosent mindre drivstoff enn forgjengeren skal den nye motorserien til Scania bruke. I tillegg er motor og drivlinje blitt 300 kilo lettere.

Sterkere og går billigere

SÖDERTÄLJE: Scania har byttet alt på sine 13-litersmotorer. Det gir både mer krefter og minst åtte prosent lavere forbruk. Til den nye serien har Scania børstet støvet av «Super»-betegnelsen.

Publisert Sist oppdatert

Oppgraderingen er den største Scania har gjort siden Next Gen-serien ble lansert i 2016. Mens alle trodde all energi ble brukt på hydrogen, batterier og andre elektriske løsninger, har Scania redesignet hele drivlinjen på sin mest solgte motorserie. Mer enn to milliarder euro og fem år har Scania brukt på ut å utvikle det de mener er lastebilbransjens gjerrigste drivlinje.

SERIE: Scania har børstet støv av "Super" til sin nye 13-liters motorserie.
SERIE: Scania har børstet støv av "Super" til sin nye 13-liters motorserie.

Scania har forpliktet seg til å redusere utslippene med 20 prosent fra 2015-nivå innen 2025. Fordi forbrenningsmotoren fortsatt vil være den vesentligste delen av landeveistransporten mener Scania det er viktig å kunne optimalisere disse ytterligere. I tillegg har ny motor og drivlinje fått en teknisk levetid som skal være 30 prosent lenger enn forgjengeren.

Litt forskjell

Du skal være en Scania-kjenner av dimensjoner for å merke stor forskjell på om det er en oppgradert eller «gammel» motor du kjører. Ved første smaksprøve på de nye motorene er det likevel mulig å føle og kjenne forskjeller.

Det drar bedre fra et tidligere tidspunkt, girskiftene er blitt enda litt mer presise og kjappere og når bilen girer ute på landeveien har blitt forbedret ytterligere. Det er også litt forskjell i motorlyden. På den nye motorserien er det en litt «dypere bass» når den jobber litt hardere enn å rulle på 1100 o/min i 12.-gir.

Volum

ENDRING: Mats Waldekranz og hans kollegaer i Scania har jobbet fem år med å utvikle den nye motorplattformen.
ENDRING: Mats Waldekranz og hans kollegaer i Scania har jobbet fem år med å utvikle den nye motorplattformen.

Den seks-sylinderede rekkemotoren på 13-liter er den desidert mestselgende motorplattformen for Scania. I hele Europa er det motorene mellom 410 og 500 hestekrefter som har dominert i det enorme trekkvognmarkedet.

LETTERE: Hele 300 kilo er det å spare på å få en ny Scania med oppgradert motor og drivlinje.
LETTERE: Hele 300 kilo er det å spare på å få en ny Scania med oppgradert motor og drivlinje.

Nå blir alle disse motorene sterkere. I 2019 lanserte Scania en ny toppmodell i sitt 13-litersprogram med 540 hestekrefter, som har høstet flere priser for sitt beskjedne forbruk. Med den nye motorserien blir den sterkeste 13-literen 560 hester med et dreiemoment på 2800 Nm.

500-hesteren, som har vært svært populær i Norge siden introduksjonen, forblir uendret i antall hestekrefter, men også denne motoren blir sterkere med en dreiemomentsøkning til 2650 Nm. På de to minste modellene økes hesteantallet med 10 til 420 og 460 mens dreiemomentet blir 2300 og 2500 Nm.

Nytt design

Scanias ingeniører har skrotet mye av teknologien og løsningene de har brukt tidligere. Det som har fått bli med videre av tidligere komponenter har blitt analysert og re-godkjent for et videre liv. På den nye motorserien handler det om å utnytte all energi til å drive bilen frem billigst mulig. Ingen energi skal gå på avveie og alt skal kontrolleres og utnyttes mye mer presist.

En av de store forandringene på de nye motorene er doble overliggende kamakslinger. Det var en forutsetningene Scanias ingeniører var klar over at de måtte ha sammen med fire ventiler pr sylinderhode og SCR for å nå sine mål om mer krefter, lavere turtall og mer krefter på en gang.

Det er mange grep som er gjort for å optimalisere utnyttelsen av drivstoffet. Ett av grepene er en helt ny motorstyring og et nytt innsprøytingssystem. Dette blåser inn dieselen under høyere trykk og i en kortere sekvens enn tidligere. Det skal gi mer optimalisert forbrenning. I tillegg har det vært viktig for Scania å lage en motor som «puster godt» og har så lav intern friksjon som mulig.

Drivlinje

I fjor lanserte Scania en stor oppgradering av sine V8-motorer. Da ble også en helt ny, lettere og betydelig mer moderne girkasse lansert. G33-girkassen er rett og slett mye mer moderne og har mer robuste mekaniske løsninger og færre komponenter. og kan leveres med et OverDrive-gir.

Scania legger til grunn at det mest optimale er å kjøre i 12-gir som er direktegiret. Det gir det aller minste energitapet og best utnyttelse av drivstoffet. Overdrive-giret er tiltenkt de situasjonene med svært lett terreng som krever lite krefter, men ikke så lite at Eco-roll funksjonen slår inn.

Med lanseringen av den nye motorserien viste Scania også for første gang frem en ny «lillebror» i sin nye girkasseserie. Denne girkassen er designet for motorer opp til 460 hestekrefter og 2500 Nm i dreiemoment. Derfor er det G33-girkassen som vil bli brukt på de fleste 13-literne til norske kunder.

Raskere utveksling

Filosofien bak de nye motorene og drivlinjen er å få turtallet så lavt som overhodet mulig. Dreiemomentskurven har enda en gang blitt senket, slik at maks dreiemoment kommer allerede fra 900 o/min.

For å kunne oppnå at motoren ligger og summer så vidt over 1000 o/min ute på landeveien har Scania også lansert sine raskeste utvekslinger i en bakaksel noensinne. Den kommer i en helt ny bakaksling som i første versjon er myntet på trekkvognmarkedet i Europa og andre som kjører med totalvekter fra ca 45 tonn og nedover.

KAMERA: Så var turen til skjermer og kameraer i stedet for analoge sidespeil kommet til Scania. De har gått for en løsning med kameraene plassert i nedkant av siderutene.
KAMERA: Så var turen til skjermer og kameraer i stedet for analoge sidespeil kommet til Scania. De har gått for en løsning med kameraene plassert i nedkant av siderutene.

Den aller kjappeste av på 1:95:1 mens den nest kjappeste har 2,12:1. Disse utvekslingene kommer i likhet med den nye bakakslingen neppe til å bli særlig brukt på norske biler både på grunn av topografi og tonnasje. Totalt vil den nye bakakslingen komme med åtte forskjellige utvekslinger.

Bremser

Motorbrems har «alltid» vært standard, og for de som trengte mer bremser har retarderen vært tilleggsbremsen de siste tiårene.

FLEKSIBLE: Scania har i mange år hatt sitt modulære chassissystem. Nå kan dieseltankene også dras helt tilbake til bakakslingen.
FLEKSIBLE: Scania har i mange år hatt sitt modulære chassissystem. Nå kan dieseltankene også dras helt tilbake til bakakslingen.

Nå kommer Scania med det de kaller en kompresjonsbrems (CRB) som et tredje alternativ. Denne nye bremsen bruker returtrykket fra turboen til å genere bremsekraft og den kan for enkelte kunder erstatte retarderen eller den kan kombineres med både motorbrems og retarder.

Powered by Labrador CMS