De største skipene som går gjennom Panamakanalen er relativt små sammenlignet med containerskipene som dominerer andre shippingruter.
De største skipene som går gjennom Panamakanalen er relativt små sammenlignet med containerskipene som dominerer andre shippingruter.

Større skip gjennom Panamakanalen

G6 Alliance sender allerede i sommer containerskip på 10.000 TEU gjennom den utvidede Panama-kanalen.

Panamakanalens størrelse har vært en kraftig begrensning på skipsfarten, siden kanalen bare kan håndtere skip med en last på maksimum 5000 TEU (20 fots containere), såkalte Panamax-skip.

De siste årene har størrelsen på containerskip eksplodert, og fra Asia til Europa er skip med en kapasitet på 18.000 TEU og oppover blitt mer regelen enn unntaket.

De siste årene har Panamakanalen blitt utvidet, og i sommer åpner de nye slusene. Da kan kanalen håndtere skip opp mot 13.000 TEU.

Shippingalliansen G6, som består av APL, Hapag-Lloyd, HMM, MOL, NYK, og OOCL, har nå annonsert at de raskt vil benytte seg av de nye mulighetene. Allerede fra i sommer vil selskapene opprette en rute mellom Asia og USAs østkyst med skip med en kapasitet på rundt 10.000 TEU.

Den nye ruten, kalt NYX, vil gå mellom Qingdao, Ningbo, Shanghai, Busan, Manzanillo, New York, Norfolk, Savannah, Manzanillo, Busan og Qingdao.

Til toppen