Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen understreker overfor NHO LTs leder, Are Kjensli, at alle må være med i kampen mot ulovlig kabotasje. Foto: Per Dagfinn Wolden
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen understreker overfor NHO LTs leder, Are Kjensli, at alle må være med i kampen mot ulovlig kabotasje. Foto: Per Dagfinn Wolden

Solvik-Olsen får SV-støtte

– Vi kan ikke tolerere at utlendinger utnytter systemet til fulle.

Det understreket samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på NHO LTs års-kongress fredag.

Om kort tid behandler Stortinget EUs Mobilitetsdirektiv. Her inngår endringer med en ytterligere liberalisering av kabotasjekjøring.

Ketil Solvik-Olsen er kritisk til de nye kabotasjereglene som kan bli vedtatt dersom EUs mobilitetspakke går gjennom.

Dagens regelverk bidrar til å utkonkurrere norske sjåfører, og at en hel bransje utraderes for å tekkes EU.

Det er uakseptabelt å myke opp dette regelverket ytterligere, ifølge samferdselsministeren som er bekymret for kabotasjereglene i EUs veipakke.

Kritisk til Bulgaria

Solvik-Olsen understreker at det heller ikke har vært til det beste at Bulgaria har ledet EUs presidentskap siden 1. januar, et land som er i fremste rekke på både kabotasje og korrupsjon. I juli overlates imidlertid stafettpinnen i EUs ministerråd til Østerrike.

Samferdselsministeren er svært kritisk til at det bare er ett land som hvert halvår overtar EUs roterende formannskap. Dette vil Solvik-Olsen trenere.

SV-støtte

Frp-statsråden har full støtte i SV som vil ha Stortinget med seg på å legge ned veto mot de nye kabotasjereglene.

Leder i Nordland SV understreker betydningen av å ha full kontroll med arbeidslivets regler i Norge. Det betyr norsk lønn på norske veier for å hindre at regelverket utkonkurrerer norske sjåfører.

Liberalisering

- Mobilitetspakken som EU-kommisjonen har lagt fram forslag om bekymrer meg, fordi den legger opp til det som vi oppfatter som en liberalisering av kabotasje, sier Solvik-Olsen.

Med EUs Mobilitetsdirektiv kan sjåfører fra f.eks. Bulgaria og Polen kjøre så mange kabotasjeoppdrag de vil, i løpet av fem dager. Deretter må de ut av landet og ta pause i to dager. Utenlandske sjåfører kan altså kjøre inn i Norge på mandag, ta oppdrag hele uka og jobbe på øst-europeisk lønn, så lenge de tar helg når fredags kveld kommer.

Vi minner imidlertid om at det i fjor ble vedtatt at utenlandske sjåfører skal ha norsk minstelønn når de kjører kabotasje i Norge.

Til toppen