Det går ca. 50 vogntog fra Hitra og Frøya i døgnet. Hitra Kysthavn er knutepunktet for at denne transporten går sjøveien.
Det går ca. 50 vogntog fra Hitra og Frøya i døgnet. Hitra Kysthavn er knutepunktet for at denne transporten går sjøveien.

SalMar vurderer båttransport

Oppdrettsgiganten SalMar ser ikke bort fra at båttransport av laks kan være løsningen.

Adm. direktør Leif Inge Nordhammer understreker at forutsetningen er at båttransport kan konkurrere med tid, frekvens og kostnad.

Konkurransedyktig forslag

Kristiansund og Nordmøre Havn (KNH) har i flere år jobbet med å få på plass en skipsrute for transport av laks fra Hitra kysthavn til kontinentet.

Havnen har lansert et konsept med to avganger i uken fra Hitra til Esbjerg. En tur som vil ta 36 timer. Det fremheves at sjøtransporten kan konkurrere med veitransport, både på pris og tid.

Næringen avgjør

Nå er mye opp til næringen selv å bedømme behovet for slik transport.

SalMar som holder til på øykommunene Hitra og Frøya er positive til forslaget om at laksen i fremtiden kan fraktes sjøveien.

- Vi ser ikke bort fra at vi kan benytte båttransport der det er hensiktsmessig, sier Nordhammer til iLaks.

Men han understreker at alternativ transport må være konkurransedyktig før det kan vurderes.

Schenker er positiv

Schenker som transporterer daglig store mengder laks og annen sjømat fra Norge, og ut til kontinentet, ønsker flere alternativer velkommen.

- Vi eier ingen transportmidler selv, men vi bruker de transportmidlene som er best egnet i hvert enkelt tilfelle ut fra pris og leveringstid. Hvis det kommer et båttilbud vil jo også vi vurdere dette på lik linje med alle andre tilbud, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i Schenker.

Overbevist prosjektleder

Prosjektleder Jan Olav Bjerkestrand i Kristiansund og Nordmøre Havn er ikke i tvil om at laksetransport til havs kan konkurrere med veitransport.

På den lanserte skipsruten for transport av laks fra Hitra til kontinentet skal et Ro-Ro (roll on-roll off) skip med kapasitet til 100 trailere gå fra Hitra til Esbjerg i Danmark.

Bjerkestrand mener at det viktigste nå er å få oppdrettsselskapene med på laget.

- Vi kan ikke tvinge oppdrettsnæringen til å sende laksen med båt. Men nå har vi jobbet frem en løsning, så da ligger muligheten åpen. Nå skal vi først presentere tilbudet på fiskerimessen, Aqua Nor, så får vi se hvordan det blir tatt imot av næringen, sier Bjerkestrand.

 

Til toppen