Ifølge TV 2 har Ketil Solvik-Olsen forhandlet med de fire borgerlige partiene i fire måneder om den kommende Nasjonal Transportplan (NTP). Mandag ble stortingsgruppene involvert i forhandlingene, som sies å snart være i mål.
Tunnel, tunnel, tunnel
Ifølge TV 2 har transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner. Kanalen melder at staten skal finansiere halvparten av kostnadene ved en ny T-banetunnel i hovedstaden samt at det er enighet om en ny Oslo-tunnel for jernbanen og Stad skipstunnel.
Bevilgningene skal ifølge TV 2 økes med 3,4 milliarder kroner i året de første seks årene av planperioden fra 2018-2029, og 2,7 milliarder i de seks siste årene. Opplysningene er ikke bekreftet, men partienes representanter ga mandag uttrykk for stor tro på snarlig enighet.
– Det ligger mange gode prosjekter her, for hele landet. Vi er ikke helt i mål med helheten, men vi er heller ikke langt unna, sa Venstres Abid Raja.
Tre alternativer
Da fagetatene i transportsektoren la frem sine anbefalinger i fjor, opererte de med tre ulike alternativer:
- Lav ramme 574 milliarder
- Dagens ramme 716 millirader
- Høy ramme 932 milliarder
Nå legger Regjeringen seg altså nesten helt opp til det øverste alternativet. Ifølge TV 2 er rammene for årene 2018 til 2023 på 410,3 milliarder, mens de er på 518,4 milliarder de siste seks årene av NTP-perioden.
Transportplanen legges trolig frem fredag før påske.