Får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen det som han vil, skal han klippe mange nye snorer ved nye veier de neste årene. Her åpner han E18 mellom Knapstad og Retvet i november, sammen med vegdirektør Terje Moe Gustavsen. (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

NTP: Nesten 1000 mrd. til samferdsel

Samferdselsministeren har forhandlet med samarbeidspartiene og det ligger an til at det skal brukes nesten 1000 milliarder kroner på samferdsel de neste 12 årene.

Ifølge TV 2 har Ketil Solvik-Olsen forhandlet med de fire borgerlige partiene i fire måneder om den kommende Nasjonal Transportplan (NTP). Mandag ble stortingsgruppene involvert i forhandlingene, som sies å snart være i mål.

Tunnel, tunnel, tunnel

Ifølge TV 2 har transportplanen en ramme på 928,7 milliarder kroner. Kanalen melder at staten skal finansiere halvparten av kostnadene ved en ny T-banetunnel i hovedstaden samt at det er enighet om en ny Oslo-tunnel for jernbanen og Stad skipstunnel.

Bevilgningene skal ifølge TV 2 økes med 3,4 milliarder kroner i året de første seks årene av planperioden fra 2018-2029, og 2,7 milliarder i de seks siste årene. Opplysningene er ikke bekreftet, men partienes representanter ga mandag uttrykk for stor tro på snarlig enighet.

– Det ligger mange gode prosjekter her, for hele landet. Vi er ikke helt i mål med helheten, men vi er heller ikke langt unna, sa Venstres Abid Raja.

Tre alternativer

Da fagetatene i transportsektoren la frem sine anbefalinger i fjor, opererte de med tre ulike alternativer:

  • Lav ramme 574 milliarder
  • Dagens ramme 716 millirader
  • Høy ramme 932 milliarder

Nå legger Regjeringen seg altså nesten helt opp til det øverste alternativet. Ifølge TV 2 er rammene for årene 2018 til 2023 på 410,3 milliarder, mens de er på 518,4 milliarder de siste seks årene av NTP-perioden.

Transportplanen legges trolig frem fredag før påske.

Til toppen