– Vi arbeider med en kompleks hydrogenteknologi, ikke minst i forhold til transportsektoren, sier Simonsen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Nel-partnerskap for hydrogenlastebiler

Nel ASA skal bidra med hydrogen til Nikola Motor Company's flåte av prototype-hydrogenlastebiler.

Selskapet fikk nylig startordre på to hydrogenfyllestasjoner av Nikola.

Denne ordren er den første delen av en eksklusiv partneravtale som har som mål å utvikle lavkost fornybar hydrogenproduksjon- og fyllestasjoner for en potensiell utvikling av 16 storskala stasjoner med kapasitet på opp til 32 tonn hydrogen daglig.

Nettverk av fyllstasjoner

Nikola Motor har planer om å bli «lastbilmarkedets Tesla», men vil bruke hydrogen. For at selskapet skal lykkes må et stort nettverk av fyllestasjoner etableres. Det gir store muligheter for selskaper som NEL.

- Vi er veldig glade for å annonsere partnerskapet med Nikola for en felles bestrebelse etter å utvikle mega-skala hydrogenfyllestasjoner basert på vårt nye cluster-design, sier konsernsjef i Nel, Jon André Løkke.

Løkke sier også at løsningen som vil bli utviklet i fellesskap, vil skaleres til verdens mest effektive nettverk av lavkostnads hydrogenproduksjon- og fyllestasjoner.

Nikola Motor skal jobbe eksklusivt på alle hydrogenstasjoner som involverer elektrolyse.

- Vi bygger verdens største hydrogen-nettverk. Nels elektrolyse er veltestet og kjent i industrien for å være veldig effektive og pålitelige, noe som gjør dem til ryggraden i utviklingen av våre mega-stasjoner. Vi er mer enn glade for å jobbe med Nel-teamet for å få på plass denne banebrytende teknologien på tvers av USA så fort som mulig, sier konsernsjef i Nikola Motor, Trevor Milton i en pressemelding.

Den første ordren har en verdi på 3,6 millioner dollar, og leveringen av demostasjonene er planlagt å starte i andre halvdel av 2018.

Kampen for tungbiler

– Vi har hydrogenteknologien. Det er bare spørsmål om tid.

Det fortalte Bjørn Simonsen, direktør for forretningsutvikling og samfunnskontakt i Nel Hydrogen til Mtlogistikk på Zero tungtransportforum – hydrogen i transportsektoren tidligere i år.

Kampen er for lengst i gang for å stimulere til utslippsfrie tungbiler hvor hydrogen er en del av løsningen.

Hydrogenteknologien er nå moden, både på produksjon-, fyllestasjon- og bilnivå. Ved å bygge ut hydrogeninfrastruktur kan Norge bli et utstillingsvindu ikke bare for elbiler, men for hele bredden av nullutslippskjøretøy, skal en tro de mest ihuga forkjemperne.

Hydrogen - en del av løsningen

Lastebiler og langtransport med tonnevis av last blir sentrale elementer i det fremtidige hydrogensamfunn. Selv om det tas hensyn til at sjåførene har hviletid (mulighet for å lade), så vil disse kjøretøyene kreve så mye energi, at det i dag er lite sannsynlig at man kun kan benytte batterier.

Til toppen