Regionssjef Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund roper et varsko til både myndigheter og laksenæring. Foto: Per Dagfinn Wolden
Regionssjef Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund roper et varsko til både myndigheter og laksenæring. Foto: Per Dagfinn Wolden (Per Dagfinn Wolden)

Laksetransporten lager skøyteis

NLF og Statens vegvesen ber myndigheter og laksenæring ta grep for å hindre såpeglatte veier.

Avrenning av isen som smelter fra laksevogntog skaper farlige situasjoner og speilglatte veier. Nå vil de ha tette tilhengere for å øke sikkerheten.

På «Lakseveien» fra Hitra og Frøya langs fylkesvei 714 i Trøndelag, kjører daglig over hundre vogntog fulle med laks. Smeltevann fra laksen som er pakket i is renner rett ut i veibanen. – Dette blir som skøyteis og skaper glatte veistrekninger på fylkesvei 714 som fra før er en meget ulykkesutsatt vei, sier Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Trøndelag til NRK.

Vannet fra vogntogene lekker kun på enkelte punkter langs veien, og det gjør det mer uforutsigbart hvor det blir glatt og ikke, påpeker han.

– Det kommer ofte i forbindelse med bakker der hellinga på bil og henger blir slik at det renner ut bak. Det er noe vi setter veldig lite pris på, sier Melum.

Syv mistet livet

Statistikk fra Statens vegvesen viser nemlig at det har vært 28 alvorlige ulykker på denne strekningen de siste åtte årene, hvor personer har blitt drept eller alvorlig skadd. Syv personer har mistet livet i ulykker på veien siden 2009.

Det siste dødsfallet skjedde den 5. desember i år, da en mann i 50-årene fra Frøya omkom etter en front mot front-kollisjon med et vogntog.

Melum sier at det er vanskelig å knytte konkrete ulykker til problematikken rundt avrenning, men bekrefter at de vet at flere av ulykkesstedene også er problemplasser for avrenning.

Byggeleder Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen sier de har tatt opp problemet med både transportnæringen og oppdrettsnæringen i flere år.

– Dette er en smal og trafikkbelastet vei, som er svingete og utfordrende å kjøre på vinteren, sier Rødal.

Liten gehør

Han påpeker at Statens vegvesen siden 2012 årlig har tatt opp avrenningsproblematikken med representanter fra både oppdrettsnæringen og transportnæringen, uten særlig gehør.

– Alle er klar over det. Men vi opplever ikke at det har blitt gjort noen tiltak for å unngå å få avrenning på veien, fra noen av partene, sier Rødal.

Lerøy Seafood sier til NRK at problemstillingen med avrenning som lager glatte veier er ny for dem. De ønsker å undersøke saken nærmere før de kommer med en uttalelse.

NRK har også forsøkt å få kommentarer fra Salmar og Marine Harvest om saken uten å lykkes.

Roar Melum bekrefter at avrenning som fryser på veiene har blitt tatt opp de siste årene, og at ingen av partene har gjort noe for å løse problemet.

– Så langt har det ikke vært noen vilje til å iverksette noen tiltak, sier Melum.

Han påpeker at løsningen er enkel og allerede finnes på markedet:

- På Færøyene monteres det ståltanker på hengerne som samler opp det vannet som tiner av is i tilhengerne. Løsningene koster mellom 20.000–25.000 kroner å montere, sier Roar Melum.

Han mener at ansvaret ligger hos myndighetene, og som må stille strengere krav og forby avrenning på veiene.

- Men også laksenæringen kan ta samfunnsansvar og kreve at deres transportører har løsninger på plass, sier Melum.

Til toppen