Den finske tømmerstackeren KURO RTD12H er blitt en kraftig plugg og er et resultat av tett utviklingssamarbeid mellom motorleverandør og produsent.
Den finske tømmerstackeren KURO RTD12H er blitt en kraftig plugg og er et resultat av tett utviklingssamarbeid mellom motorleverandør og produsent.

Hybrid 12-tonns tømmerstacker

Bak lanseringen av den nye finske 12-tonns KURO tømmerstackeren ligger det et nært og solid utviklingsarbeid.

TW LogStacker, produksjonsselskapet til SKS Toijala Works OY, og Volvo Penta ble en tid tilbake enige om at den svenske motorprodusenten skulle bli leverandør til alle tømmerhåndteringsmaskinene (stackerne) hos finnene.

Tidligere har Volvo Pentas Steg IV-motorer D11 og D13 (samt Steg IIIA utenfor Europa) blitt levert til TW LogStackers 17- og 31-tonns maskiner. Den nye avtalen gikk ut på at også den kommende 12-tonneren skulle få Penta-motor.

Nytt produkt med hybridløsning lansert

Den nye 12-tonneren KURO (RTD12H) fra TW LogStacker ble lansert på den finske messen Logistics-Transport i Helsingfors (11-13. juni.

Under hele utviklingsperioden har partnerne samarbeidet intens. Resultatet er ifølge produsenten en maskin som har fått en unik løsning med innebygget hybridhydralikk. I praksis gjenvinnes og lagres energien fra maskinens bremser og bombevegelser for senere bruk.

Resultatet er blitt et lavt drivstofforbruk til tross for økt laste- og håndteringskapasitet, hevder produsenten. Maskinen har lang rekkevidde og høy løfte- og lastekapasitet.

Tett utviklingssamarbeid

Volvo Pentas utviklingsteam har arbeidet tett sammen med sine kollegaer hos TW LogStacker. Prototypemotor ble stilt til rådighet, og under utviklings og testarbeidet har informasjonsstrømmen gått begge veier. Det gjelder ikke minst erfaringer når det gjelder utviklingen av effektiv software.

- Samarbeidet med SKS Toijala Works er et skoleeksempel på hvordan en åpen dialog kan skje hele veien gjennom et studie som resulterer i en OEM-avtale for et nytt produkt, sier salgssjef Pasi Jävelä hos Volvo Penta i Finland.

- Vi har erfart at Volvo Pentas motorer med små volum har store kraftressurser. Derfor ble D8-motoren til vår nye 12-tonns stacker et naturlig valg. Samtidig er erfaringen at det er fornuftig å arbeide med en leverandør innen samme produktkjede, sier Heikki Korpimaa - direktør for tømmerstackervirksomheten i selskapet.

Til toppen