Bergensfjord, en av Fjord Lines to ferger mellom Langesund og Vestlandet. Foto: Fjord Line.
Bergensfjord, en av Fjord Lines to ferger mellom Langesund og Vestlandet. Foto: Fjord Line.

Fjord Line ble redningen

- En snørik og kald vinter førte med seg store forsinkelser og utfordringer for jernbanen. Transportørene som normalt frakter biler fra Drammen til Vestlandet, besluttet derfor å sende deler av volumet sjøveien med Fjord Line.

Det er Grenland Havn som opplyser dette i sitt nyhetsbrev. Bilene ble fraktet fra Drammen til Langesund med veitransport, og deretter sendt videre med båt til enten Stavanger eller Bergen.

- Biltransportørene opplevde kapasitetsproblemer både på jernbane og landevei, og benyttet seg derfor av Fjord Line sitt miljøvennlige tilbud, som avlastning i vinterperioden, opplyser Grenland Havn videre.

- Vi er fornøyde med å kunne hjelpe våre kunder, og er beredt til å trå til om det skulle oppstå lignende situasjoner i fremtiden. Vi har til nå fraktet flere hundre biler på denne måten, og opplever at kunder og mottakere har vært godt fornøyde med den servicen og frekvensen vi har tilbudt, sier Håkon Leidland i Fjord Line i nevnte nyhetsbrev. 

- Kostnadseffektivt

Moderne Transport ringer Fjord Line.

- Hvis både kunder og mottakere er fornøyde – burde ikke sjøveien bli en fast løsning for biler som skal til Vestlandet?

- Dét synes vi også, svarer konsernsjef Rickard Ternblom.

- Anledningen til at vi fraktet bilene til Vestlandet, var at det var stans på Bergensbanen. Det er viktig at det finnes flere transportveier for nybilene. Langesundterminalen som Fjord Line går fra, ligger ikke så alt for langt unna Drammen, og løsningen var dessuten også kostnadseffektiv.

En miljøvennlig løsning

Rickard Tjernblom forteller videre at selv om Fjord Lines ferger går til Hirtshals havn i Danmark og derfra videre til Stavanger og Bergen, kom bilene til Vestlandet til omtrent samme tid som om de skulle ha blitt fraktet med tog.
Fjord Lines daglige ferger går fra Langesundterminalen klokken 14.30, ankommer Hirtshals i Danmark klokken 19. Der ligger den aktuelle fergen i en time, før turen går videre til Stavanger og Bergen, med ankomst neste morgen henholdsvis klokken 06.30 og 12.30.

Man kan naturligvis også frakte bilene over Hardangervidda på trailer.

- Men hvor mange biler får man på én trailer? Seks, syv - i beste fall åtte, påpeker Rickard Ternblom. Han ramser opp kostnadene for hver enkelt trailer – det være seg bompasseringer, sjåfør(er) og vanlige kostnader for langtransport.

Ren logikk

- Det er logisk å benytte sjøveien, og det bør det absolutt bli mer av. Vi ønsker å legge til rette for dette, sier Ternblom.

Til toppen