Tesla Semi ble presentert i California natt til fredag norsk tid.

- Et kvantesprang

EL SEMI: Teslas svar på utslippsfrie, tunge lastebiler ble lansert forrige uke. - Skal en tro det som ble presentert, er dette en revolusjon når det gjelder null utslipp fra tunge vogntog, sier Erling Sæther i Flowchange AS. Men den kommer ikke til Norge med det første.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla Semi er en klasse 8-bil som tilsvarer de største lastebilene på norske veier, dvs et 50 tonns vogntog. Den har en rekkevidde på minst 800 km og den garanteres for 1,5 millioiner kilometer.

Ved bruk av Tesla megacharger kan den lade for nye 600 km på 30 minutter. Slike biler finnes ikke i markedet i dag. I høyden har vi 20 tonns distribusjonsbiler med en kjøredistanse på inntil 200 km.

Fire motorer

Tesla Semi har fire elektromotorer koblet til de to boggiakslingene.

Selvsagt er bilen «connected» det vil si at den styres via internettet på alle mulige måter inklusive overholdelse av myndighetspå­lagte kjøre- og hviletider. Det er også klargjøringstester foran hver tur, noe sjåførene i dag gjør manuelt.

Passer Norge?

Fordi bilen ikke har dieselmotor som jo er montert foran foraksling på mange amerikanske «snutebiler», er den mer kompakt enn vanlig for amerikanske forhold.

Det kan tyde på at det er lettere å få bilen godkjent for norske forhold.

Vi må likevel vente lenge på at bilen kommer til Norge fordi Tesla skal bygge den først og fremst for sin egentransport i 2019. Deretter lanseres den for det amerikanske markedet. Så kommer turen til Europa. Om det blir 2020 eller 2021 er ikke godt å si nå.

Erling Sæther, Flowchange.

Kostnad pr kilometer blir 20-30% lavere over bilens avskrivningstid, hevdes det. Vedlikeholdskostnaden oppgis å være svært lav, fordi bilen jo inneholder dramatisk
færre bevegelige deler enn tradisjonelle biler.

- Finnes ikke tilsvarende

Erling Sæther i Flowchange AS, som jobber med grønn logistikk, sier at dette er et kvantesprang for tungtrafikken.

- Den oppgitte rekkevidden og ladehastigheten gjør at bilen kan benyttes både på korte og lange turer uten unødig lang ladepause. I dag finnes det ikke tilsvarende tunge lastebiler i verden med samme ytelse. Så vidt jeg kjenner til har nederlandske
Emoss, kinesisk-amerikanske BYD og amerikanske Cummins elektriske lastebiler av samme størrelse men med langt mindre ytelse. Ellers kommer både MAN, og Mercedes med el-lastebiler, men dette er mindre distribusjonsbiler, sier Sæther.

- Jeg håper noen bedrifter klarer å hente bilen til Norge for prøvedrift og at myndighetene godkjenner den for europeiske forhold. Her er vi i front på el-biler. Det bør vi være på tungbilsiden også, avslutter Sæther.

Powered by Labrador CMS