Netthandel er i vekst i Norge, men fortsatt opplever mange problemer med levering eller tekniske problemer på nettsiden. (Bilde: AndreyPopov)

75 prosent netthandlet

Tre av fire nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste 12 månedene, men mange opplever problemer med leveringstid eller betaling.

Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Andelen som handler på nett har gått sakte men sikkert oppover de siste årene, med en økning fra 67 prosent i 2009 til 75 prosent i 2016. Omsetningen til nettbutikkene imidlertid vokst kraftig, fra 8,2 milliarder kroner i 2009 til 16 milliarder i 2015, ifølge SSB.

Omsetningen første halvår i 2016 var 12,7 posent høyere enn tilsvarende periode i 2015.

Mange møter problemer

De to vanligste netthandelsproblemene folk støter på, er lengre leveringstid enn lovet og teknisk svikt på nettstedet ved bestilling eller betaling. 27 prosent av de som har handlet på nett det siste året, har opplevd dette i perioden.

4 prosent har opplevd svindel i løpet av de siste tolv månedene, og 6 prosent har opplevd at behandling av klager og erstatning ikke er tilfredsstillende. En relativt betydelig andel – omtrent én av ti – opplever likevel problemer som at sluttprisen ble høyere enn forventet, varen var feil eller ødelagt eller det var problemer med informasjon om garanti og juridiske rettigheter.

Høyt utdannede handler mer

Tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i husholdningene viser en tydelig sammenheng mellom netthandel og høyere utdanning. 85 prosent av de med høgskole- eller universitetsutdanning har handlet på nett de siste tolv månedene, mot 69 prosent av de med videregående utdanning og 65 prosent av de med ungdomsskole som høyeste utdanning.

Personer med høyere utdanning bruker også større beløp når de handler over internett. Tre ganger så stor andel av de med utdanning på høgskole- eller universitetsnivå anslår å ha handlet for over 10 000 kroner på nett de siste tre månedene sammenlignet med de som har ungdomsskole som høyeste utdanning. 

Netthandel er utbredt i alle aldersgruppene opp til 55-64 år. De mellom 35 og 44 år handler oftest på nett, mens kun 13 prosent av personer mellom 75 og 79 år har handlet på nett det siste året.

59 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tre månedene.

Sammenligner pris

Av de som har handlet på nett de siste tolv månedene, brukte 26 prosent informasjon fra nettsteder eller apper som sammenligner priser hver gang eller nesten hver gang de netthandler. Menn bruker prissammenligningssider mest aktivt med 30 prosent, mot 23 prosent av kvinnene. 36 prosent bruker prissammenligningssider sjelden eller aldri, og 38 prosent bruker slik informasjon noen ganger.

Til toppen