Jeremy Nixon, administrerende direktør i et av verdens største fraktselskaper, Ocean Network Express.
Jeremy Nixon, administrerende direktør i et av verdens største fraktselskaper, Ocean Network Express.

- Global krise kan vare til 2023

Britiske Financial Times meldte forleden at krisen i de globale forsyningskjedene kan vare inn i 2023 med mindre regjeringer øker bistand til havner, jernbaner og logistikklagre.

Publisert

Mannen som advarer, er Jeremy Nixon, administrerende direktør i et av verdens største fraktselskaper, Ocean Network Express.

Moderne Transport at flere ganger omtalt situasjonen vareeiere og handelsnæringen står midt oppe i. 2021 har vært et utfordrende år. Startskuddet kom med covid-19-pandemien. Mange elementer har påvirket den negative situasjonen. Dette er noen av dem.

Pandemien oppsto i Kina. Der ble folk syke og regioner stengt ned. Dette påvirket naturlig nok både fabrikker og logistikkbransjen.

Stoppet opp

Store containerskip ankom Port of Los Angeles og Long Beach, som er USAs største havner. Med seg hadde skipene fulle containere med varer. Grunnet Covid-syke arbeidere og regionale smitterestriksjoner, ble ikke containere skip tidligere hadde satt igjen, tømt med samme hurtighet som normalt. Containerskipene ble derfor nødt til å returnere uten tomcontainere om bord.

Det oppsto raskt mangel på containere for kinesiske varer, som skulle sendes til resten av verden. Dette har spredd seg videre og er merkbart i mange havner rundt om på kloden.

Fra vondt til verre

Containermangelen har økt fraktkostnadene brutalt på oversjøiske skip mellom Asia og Europa. Og – ikke minst – skapt leveringsforsinkelser.

Blokkering i Suezkanalen skapte ytterligere forsinkelser i vår.

For å gjøre situasjonen enda er utfordrende, rammet naturkatastrofer med flom både Kina og Europa. I Kina ødela flommen viktig landinfrastruktur, som førte til vanskeligheter med transport av varer til de oversjøiske havnene. Flommene skapt betydelige logistikkproblemer for shippingselskaper.

Energikrisene i fastlands-Kina og Europa er det siste elementet som har ført til kaos i skipsfartsnæringen. Kinesiske myndigheter har innført strømrestriksjoner, og fabrikker må holde stengt et visst antall ukedager.

Takler ikke økte bestillinger

- Plutselig overbestiller forhandlere og produsenter på grunn av disse forsyningskjede-problemene. Dette fører til et enda verre scenario, sier Jonathan Savoir, administrerende direktør for supply chain teknologiselskapet Quincus til CNBC.

Forsyningskjeder har ikke taklet denne økningen i bestillinger. Havner har slitt med å laste og losse containerskip raskt nok, med nesten 600 containerskip fast utenfor dokkeområder rundt om i verden – nesten det dobbelte av antallet ved starten av året, påpeker Dr. Stavros Karamperidis i en artikkel publisert flere steder. Han er lektor i maritim økonomi ved University of Plymouth i Storbritannia og leder av The Maritime Transport Research Group. Han fortsetter:

- Havner er underbemannet, fordi mange arbeidere stenges ute grunnet Covid-19-restriksjoner. Det er ikke på langt nær nok containere, fordi skip som normalt ville plukket tomme containere for å returnere til havner i Asia, har seilt tilbake tomhendt i stedet for å minimere forsinkelser.

Kritisk mangel på sjåfører

Det er heller ikke nok lastebilsjåfører i en rekke land. Det har blitt godt kjent at Storbritannia mangler rundt 100.000 sjåfører, delvis på grunn av Brexit. Også Tyskland mangler rundt 80.000 sjåfører, mens EU som helhet mangler 400.000. Dette gjør problemene med containere enda verre.

Dr. Stavros Karamperidis nevner et eksempel. Felixstowe, Storbritannias hovedhavn for containerskip, er nå full av containere, fordi det ikke er nok trailersjåfører til å hente dem.

Powered by Labrador CMS