ÅRETS VINNERE: (f.v). Selma Ahlsand og Anders Korsen, Klardag.no, Kari Hammarlund og Henrik Nygren, Care of Carl og Magne Nafstad Hertzenberg og Eirill Romnes, Vinmonopolet. Foto: Posten Bring

Her er årets nettbutikker

Tirsdag kveld ble vinnerne av Netthandelsprisen kåret under Posten Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo.

Publisert

Klardag.no, Care of Carl og Vinmonopolet stakk av med seieren i de ulike kategoriene.

Årets nettbutikk

  • Posten Bring har siden 2005 kåret Årets Nettbutikk i Norge.
  • Det kåres «Årets Nettbutikk» i tre kategorier: liten for nettbutikker med omsetning opp til 20 mill. kr. Medium for nettbutikker med omsetning mellom 20 og 250 mill. kr. Stor for nettbutikker med omsetning over 250 mill. kr.
  • Under årets konkurranse var det nominert totalt 1.000 nettbutikker av folket, som siden i fjor sommer er blitt testet og silt ned til de gjenstående ni finalistene etter å ha vurdert fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
  • Juryen består av Arnulf Refsnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of Experimentational Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce I Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS og juryleder Kjersti Pedersen, ansvarlig Bring Research i Posten Bring.

– 2023 var et krevende år for alle som driver med netthandel i Norge, men mange nettbutikker har likevel lykkes godt som et resultat av at de har jobbet svært godt for å kunne tilby landets beste kjøpsopplevelse og kundeservice. Årets finalister har bevist at de har god innsikt i kundenes behov og evner å ta steg for å bli bedre for hvert eneste år, sier konserndirektør for e-handel og logistikk, Thomas Støkken i Posten Bring.

Det er 19. gang Posten Bring har kåret «årets nettbutikk» i Norge. Gjennom et halvår er 1000 nettbutikker blitt vurdert.

I Kategori liten er det Klardag.no som stakk av med seieren, foran fjorårsvinner Hippi Grace og Sapatos.

– Klardag har utmerket seg med et sterkt kundefokus og tett kundedialog. De har stort fokus på hele kundereisen. Vinneren imponerer med bærekraftige løsninger i form av mindre forbruk av emballasje og gjør det enklere for kundene å bidra til å ta miljøbevisste valg, forklarer jurymedlemmene Monica Solberg og Torkel Johannessen fra scenen.

I kategori medium er det den svenske nettbutikken Care of Carl som framover kan kalle seg «årets nettbutikk» i Norge. Linda Johansen og Villoid var de to andre finalistene.

– Care of Carl har en veldig tydelig målgruppe som de har god innsikt i. De brenner for å gi kundene en eksklusiv kjøpsopplevelse. Vinneren jobber verdibasert i alt de gjør, tar ansvar og utvikler særlig inspirerende løsninger for bærekraft og sirkulærøkonomi, fortalte jurymedlemmene Arnulf Refsnes og Ingvild Moen under prisutdelingen.

Blant tungvekterne av nettbutikker i Norge i kategori stor er det Vinmonopolet som er årets nettbutikk. GetInspired og BliVakker var de to andre finalistene.

– Vinmonopolet har nettbutikk, kjøpshjelp og kundeservice i verdensklasse. Gjennom mange år har de hatt fokus på å skape den beste kjøpsopplevelsen, noe de gjør ved å kontinuerlig teste og videreutvikle nettbutikken. De har ekstraordinær forståelse for markedet de opererer i, uttalte juryleder Kjersti Pedersen og jurymedlem Roy André Torkelsen da vinneren ble avslørt.

Powered by Labrador CMS