Hav Line har investert nærmere en milliard kroner i skipet Norwegian Gannet mottaksanlegg i Hirtshals.
Hav Line har investert nærmere en milliard kroner i skipet Norwegian Gannet mottaksanlegg i Hirtshals.

EU gransker Norwegian Gannet-saken

EU Kommisjonen innleder granskning for å finne ut om Norge driver med proteksjonisme og bryter internasjonale handelsregler.

Publisert Sist oppdatert

EUs juridiske eksperter undersøker nå den norske regjeringens håndtering av slakteskipet Norwegian Gannet. Skipet, som opereres av Hav Line Gruppen, henter laks fra norske merder, slakter dem om bord og leverer dem direkte til et automatisert mottaksanlegg i Hirtshals.

Regjeringen Solberg mener imidlertid at det er påkrevd at norsk laks sorteres i Norge før eksport, for å luke ut såkalt produksjonsfisk – fisken med synlig lavest kvalitet. Norwegian Gannet har i to år operert på dispensasjon, der fisken sorteres i Hirtshals, med krav om at produksjonsfisken sendes tilbake til Norge.

Søren Gade, dansk EU-parlamentsmedlem, har klaget saken inn for EU, og er klokkeklar på at det dreier seg om ulovlig proteksjonisme.

- Våre juridiske eksperter er i gang med å analysere om det er en diskriminerende praksis eller en handelsbarriere i strid med EFTA-avtalen og/eller WTO-avtalen, skriver de to EU-kommisjonærene Valdis Dombrovskis (handelskommisær) og Virginijus Sinkevicius (fiskerikommisær) i et brev til Gade, ifølge danske Børsen (bak betalingsmur).

Det norske fiskeridepartementet nekter å kommentere saken overfor Børsen, annet enn å påpeke at saken ikke er et EU-anliggende fordi fiskeripolitikk er unntatt Efta-reglene, og viser til en kommende ankesak i norsk rett som er berammet til mai.

Hav Line fikk i fjor sommer rettens medhold i at rederiet har blitt utsatt for «grov urimelighet» fra norske myndigheter, som følge av lovnader og støtte i etableringsfasen. Staten har anket saken.

Les mer om det her: Statens anker Norwegian Gannet-dommen