• Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Meny

  • Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Hav Line får dispensasjon i ti år

Hav Line Gruppen får ti års dispensasjon fra fiskekvalitetsforskriftens bestemmelse om produksjonsfisk.

EU gransker Norwegian Gannet-saken

EU Kommisjonen innleder granskning for å finne ut om Norge driver med proteksjonisme og bryter internasjonale handelsregler.

Staten anker Norwegian Gannet-dommen

Nærings og fiskeridepartementet er ikke enig i at rederiet Hav Line ble «grovt urimelig» behandlet.

Delvis seier til Hav Line

Bergen tingrett slår fast at regjeringens vedtak, som kunne stanset den omstridte slaktebåten Norwegian Gannet, var «grovt urimelig».

Dansk statsråd inn i Hav Line-saken

– Jeg ønsker meg bare en minnelig løsning mellom gode norske naboer, sier den danske fiskeriministeren Mogens Jensen.

– Handler ikke om kvalitet, men proteksjonisme

Regjeringen partiet hans leder kjemper en hard kamp i retten mot Hav Line og skipet Norwegian Gannet, men Peter Frølich (H) forteller om stor splid i partiet.

Ber statsråden redde arbeidsplassene

100 norske arbeidsplasser står i fare når fiskeridepartementet vil stanse den smarte snarveien med laks til EU. Neste uke starter rettssaken.

Fortsetter kampen mot politisk prestisje

– Hav Line retter nå fokuset mot full behandling i tingretten. Der kan NFD ikke gjemme seg bak dårlige argumenter og politisk prestisje, skriver styreleder i Hav Line Gruppen, Carl-Erik Arnesen, i dette innlegget.

Kutter støtte til Norwegian Gannet

Slakteskipet Norwegian Gannet har fraktet mindre fisk enn planlagt, og dermed reduseres støtten som er gitt til godsoverføring.

Arnesen til STIM

Den tidligere direktøren i Hav Line Gruppen og vinner av årets Moderne Transport-pris, Carl-Erik Arnesen, blir utviklingsdirektør.

Moderne Transport-prisen til Carl-Erik Arnesen

VERDIG VINNER: Carl-Erik Arnesen (62) er sauebonden med nesten 40 års erfaring fra oppdrettbransjen, som har jobbet de siste årene med å revolusjonere norsk fisketransport.

– Har tro på prosjektet og næringen

Selv om Carl-Erik Arnesen fredag ha sin siste dag som administrerende direktør i Hav Line, har han klokkertro både på rederiets slakteskip Norwegian Gannet og den norske oppdrettsnæringen.

Gir seg som Hav Line-topp

Carl-Erik Arnesen går fra rollen som administrerende direktør i Hav Line, til å bli styreleder i samme selskap.

– Når staten taper i retten, lager de bare nye forskrifter

Etter at fiskeriministeren ikke klarte å stanse Norwegian Gannet ved bruk av gjeldende forskrifter, vil han nå endre loven.

Her er Norwegian Gannet endelig i gang

For første gang har norsk laks tatt den lure snarveien rett til Danmark.

Tingretten stanser fiskeriministerens «nei»

Norwegian Gannet får likevel frakte norsk laks snarveien til Kontinentet. Men fiskeriministeren vurderer å anke tingrettens avgjørelse. 

Fishy business?

Redaktør Øyvind Ludt i Moderne Transport mener det er en skandale om et norsk, spennende milliardprosjekt, med klare logistikk- og miljøgevinster, stanses av et pirkete lovverk og en motvillig statsråd med bakgrunn fra prosjektets konkurrenter.

I strid med regelverket

Den nye slaktebåten «Norwegian Gannet» står i fare for ikke å komme i drift.

Fremtidens slakteskip fikk jomfruturen

I løpet av vinteren skal Norwegian Gannet etter planen slakte fisk i Norge og frakte fisken direkte til Danmark.

Dale forsvarer Hav Line-tildelingen

Men samferdselsminister Jon Georg Dale åpner for å endre tildelingskriteriene for godsoverføring fra vei til sjø.

Tvil om Hav Line-tildelingen

Det stilles et stort spørsmålstegn til Hav Line-tildelingen av kronemidler.

Vi trenger en større tilskuddspott for å få laks fra vei til sjø

INNLEGG: Med mer penger kan både tradisjonelle prosjekter og nødvendige nyvinninger som Hav Line drive side om side. Hvis vi skal få ned klimautslippene må vi stå sammen om de gode løsningene, ikke kjempe mot hverandre.

Vil sende laksen snarveien

HIRTSHALS: Hav Line vil frakte norsk laks til Europa på halve tiden og samtidig fjerne 50 vogntog fra norske veier per tur.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Redaksjon:
[email protected]

(+47) 66 82 21 21

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Salg:
[email protected]

Annonsering

Tips oss

Personvernerklæring