Norwegian Gannet er et innovativt slakteskip som frakter norsk laks raskere til markedet, her ved kai ved Hav Lines mottaksanlegg i Hirtshals.
Norwegian Gannet er et innovativt slakteskip som frakter norsk laks raskere til markedet, her ved kai ved Hav Lines mottaksanlegg i Hirtshals.

– Handler ikke om kvalitet, men proteksjonisme

Regjeringen partiet hans leder kjemper en hard kamp i retten mot Hav Line og skipet Norwegian Gannet, men Peter Frølich (H) forteller om stor splid i partiet.

Publisert

Norwegian Gannet har i et drøyt år levert norsk fisk til det europeiske markedet raskere enn noen andre klarer, gjennom sin innovative slaktemetode verd merdkanten og så rask sjøtransport til Hirtshals.

Men den norske regjeringen prøver å stanse Hav Line, fordi metoden angivelig skader norsk laks' omdømme i utlandet, gjennom at fisk av lavere kvalitet, såkalt produksjonsfisk, ikke sorteres ut i Norge. Denne uken avsluttes en rettssak i Bergen tingrett mellom partene, og vinner regjeringen er det kroken på døra for Hav Line, og rundt 100 norske arbeidsplasser. 

Men regjeringspartiene er langt fra samlet i sin motstand mot Hav Line. I et intervju med danske Børsen (bak betalingsmur), forteller Høyres stortingsrepresentant Peter Frølich indre splid. 

– Pinlig for Norge

Peter Frølich er mildt sagt uenig i regjeringens linje i Norwegian Gannet-saken.
Peter Frølich er mildt sagt uenig i regjeringens linje i Norwegian Gannet-saken.

– Saken har skapt uro og bekymring i partiet, hvor vi har diskutert den i flere runder. Min holdning, som også deles av andre, har ikke vunnet. Det er en proteksjonistisk linje, som føres av hensyn til et annet parti, og det beklager jeg. Men offentligheten skal vite at saken på ingen måte handler om omdømmet til norsk laks eller kvalitetshensyn. Det handler om å beskytte en næring mot utvikling og markedskrefter. Her har man oppfunnet regler som oppfyller målet, sier Frølich til den danske avisen. 

– Det er en absurd sak som skader Norges interesser. Men saken må frem i lyset, uansett om den er pinlig for Norge, legger han til. 

Frølich forteller at det er linjen til tidligere fiskeriminister Harald Tom Nesvik, som nå er på vei tilbake til sin gamle jobb i brønnbåtrederiet Sølvtrans – en direkte konkurrent av Hav Line, som fortsatt føres av regjeringen. 

– Ministeren, Harald Tom Nesvik, endret plutselig Norges politikk. Og selv om partiet ikke er en del av regjeringen lengre, har Nesviks politikk overlevd i regjeringsgrunnlaget, sier Frølich. 

Bakgrunn

Rederiet Hav Line har funnet en svært effektiv og miljøvennlig måte å eksportere norsk laks. Slakteskipet Norwegian Gannet henter laks fra merder i norske fjorder, slakter dem umiddelbart og kjører lasten direkte til et hypermoderne mottaksanlegg i Hirtshals for videre distribusjon til de europeiske markedet.

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen og hans departement vil stanse måten Norwegian Gannet driver på, og mandag 27. april møtes partene i retten. Stridens kjerne er om skipet skal få ta med seg såkalt produksjonsfisk til en utenlandsk havn. Produksjonsfisk er fisk med synlige sår eller skader, men som kan ha like god indre kvalitet.

Dagens regler sier at slik fisk må sorteres i Norge. Opprinnelig fikk Hav Line godkjenning for sitt konsept fra Mattilsynet, men det ble så stanset av departementet etter at Norwegian Gannet var sjøsatt. Deretter vant Hav Line fram i retten med en midlertidig forføyning og kunne starte driften, men departementet valgte så å presisere forskriften og presisere at produksjonsfisk må sorteres i Norge.

Fram til nå har Hav Line drevet på en midlertidig dispensasjon som gjør at de kan sortere ut produksjonsfisken i Hirtshals og så sende den tilbake til Norge. Den dispensasjonen går ut 1. juli, og departementet har avslått en søknad om å få den forlenget.