1. juli er det slutt for driften til Norwegian Gannet, om ikke Hav Line vinner fram i retten, eller det kommer en ny ordning på plass.
1. juli er det slutt for driften til Norwegian Gannet, om ikke Hav Line vinner fram i retten, eller det kommer en ny ordning på plass.

Dansk statsråd inn i Hav Line-saken

– Jeg ønsker meg bare en minnelig løsning mellom gode norske naboer, sier den danske fiskeriministeren Mogens Jensen.

Publisert

Den danske regjeringen ber om et samarbeid med Norge for å løse striden om det norske slakteskipet Norwegian Gannet. Rederiet Line ligger i rettslig strid med den norske regjeringen, for å få fortsette sin levering av laks til Hirtshals, og en dom er ventet i saken i begynnelsen av juni.

Nå engasjerer danske myndigheter seg i saken.

– Jeg har bedt mine embetsmenn kontakte norske myndigheter for å drøfte et mulig samarbeid på kontrollområdet. Det kunne sikret at den kontroll nordmennene ønsker kan skje i de situasjonen som er etablert i dag, sier fiskeriminister Mogens Jensen til den danske næringslivsavisen Børsen.

Les også: Norwegian Gannet får ikke forlenget dispensasjon
Les også: Fortsetter kampen mot politisk prestisje

– Felles løsning

Striden mellom Hav Line og regjeringen står om såkalt produksjonsfisk, som er fisk med synlige skader. Den norske regjeringen mener det er svært viktig at denne fiske sorteres og behandles i Norge – hvis ikke kan det angivelig gå hardt ut over norsk sjømats omdømme i utlandet. Hav Line har hatt dispensasjon til å sortere ut denne fisken i Hirtshals frem til 1. juli, men deretter er det stopp.

Mogens Jensen er dansk minister for matvarer, fiskeri og likestilling og minister for nordisk samarbeid.
Mogens Jensen er dansk minister for matvarer, fiskeri og likestilling og minister for nordisk samarbeid.

Den danske ministeren ønsker altså nå å få til en ordning slik at denne fisken kan fortsette å sorteres ut i Hirtshals.

– Jeg vil gjerne finne en felles løsning, som nordmennene kan akseptere, sier den danske fiskeriministeren.

Årsaken til at Solberg-regjeringen ikke lenger vil tillate at Norwegian Gannet kjører direkte fra merdene på Sør- og Vestlandet til Hirtshals, er altså at de angivelig ikke vil at produksjonsfisk havner i utlandet før den er feilrettet. Konseptet til Hav Line hadde imidlertid støtte fram til Harald Tom Nesvik (Frp) tok over som fiskeriminister sommeren 2018. Nå etter at Frp er ute av regjeringen lever hans politikk videre, selv om krefter i Høyre mener dette overhodet ikke handler om omdømme til norsk sjømat, men heller om ren proteksjonisme

– Høy kvalitet

Både danske og norske forskere mener at fisken Hav Line leverer i Hirtshals holder meget høy kvalitet, og at Norge således ikke burde være bekymret for ryktet.

– Ingen kan levere fisk raskere fra oppdrett til bearbeiding i Hirtshals enn Hav Line. Det er bare fordeler: Bærekraftigheten er høy målt på dyrevelferd, klima og miljø. Men fremfor alt: Matvaresikkerheten er god, og ferskheten er bedre enn ved andre metoder, sier Bjørn Roth, seniorforsker ved Nofima.

Det samme sier Flemming Jessen, seniorforsker ved det danske Fødevareinstituttet.

– Jo kortere tid det går fra slakting til bearbeiding, jo mer effektivt fisken kjøles ned, desto høyere kvalitet. Det vi har funnet her gir anledning til ytterligere studier, men det er ingen tvil om at det som landes i Hirtshals er et høykvalitetsprodukt, sier Jessen til Børsen.