ETT HJUL I MASKINERIET: PostNords kommende anlegg i Hanekleiva syd for Drammen skal håndtere opptil 150.000 pakker i døgnet.

PostNord tredobler kapasiteten

BRUKER MILLIARDBELØP: Bygging og utvidelse av terminaler i flere byer medfører at PostNord kan håndtere rundt 550.000 pakker i døgnet innen 2024.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Netthandelen har ført til en helt ny hverdag for PostNord. Fra å frakte store kvanta mellom bedrifter er hovedoppgaven i dag å frakte varer fra netthandelsbedrifter til forbrukerne. Det krever en annen type infrastruktur enn tidligere.

PostNord Norge investerer derfor én milliard kroner i nye terminaler for å møte veksten i netthandelen. Fire nye terminalprosjekter i Drammen, Bergen, Langhus og Trondheim skal til sammen kunne sortere 550.000 pakker i døgnet.

PostNord tror at det nye nivået netthandelen har kommet på som følge av covid-19, vil være virkeligheten også etter at pandemien har dratt dit pepper’n gror.

INVESTERER: Administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen, forteller at det skal investeres milliardbeløp for å legge til rette for fortsatt vekst i netthandelen.

– PostNord skal investere for å kunne møte nordmenns nye digitale vaner, slik at pakkene skal komme raskt, trygt og mest mulig miljøvennlig frem, sier Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.

Tredobling

Den viktigste forutsetning for å klare veksten og konkurransen med andre aktører er å kunne sortere pakker på en effektiv måte. Derfor investerer PostNord Norge nå i sorteringsanlegg i Bergen, Drammen, Trondheim og Langhus. Dette vil medføre at den totale sorteringskapasiteten vil ligge på cirka 550.000 pakker i døgnet i 2024, noe som er nesten en tredobling fra 2020.

– Hovedmengden av pakker kommer inn til Oslo med båt eller trailere. Derfor er det viktig å ha stor sorteringskapasitet rundt Oslo. Kapasiteten på Alfaset-terminalen i Oslo er sprengt, derfor utvides Langhus fra en mellomstor terminal med en kapasitet på cirka 50.000 pakker i døgnet til en stor terminal som kan håndtere 150.000 pakker i døgnet. I Drammen, på andre siden av Oslo, bygges det er helt ny terminal som også skal kunne sortere 150.000 pakker i døgnet, sier Olsen.

Pakker som skal til Midt- og Nord-Norge skal kjøres rett til Trondheim og sorteres der. Terminalen der utvides til å kunne sortere 100 000 pakker i døgnet. Alfaset blir et hovedsenter for godsleveranser mellom bedrifter og frakt med jernbanen.

Miljøsatsing

Mer netthandel gir mer varetransport, men mindre persontransport, fordi folk ikke behøver å kjøre like ofte til butikker eller kjøpesentre. Det betyr at et større ansvar for miljøet legges på varetransportørene.

PostNord-konsernet skal fjerne klimagassutslipp innen 2030. I de store byene er målet å bli utslippsfrie allerede i 2025. Det vil bli tatt i bruk flere og flere elbiler hvert år fremover. På lengre strekninger er målet å bruke mest mulig jernbane. I tillegg vil tunge biler gradvis bli byttet ut med nullutslippsløsninger.

– Den varslede økning i CO₂-avgiften til 2000 kroner per tonn vil gjøre det enklere å forsvare investeringer i utslippsfrie løsninger, men vi vil trenge effektive støtteordninger for å få dette gjennomført raskt, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS