
Pilotby for utslippsfri tungtransport
Krav er avgjørende for overgangen fra fossilt drivstoff, sier bransjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elektriske lastebiler, busser og anleggsmaskiner er blitt et vanlig syn i Oslo. Grunnen er Oslo kommunes ambisiøse klimamål og krav i anskaffelser.
Denne uken har AVERE (The European Association for Electromobility) arrangert konferanse og messe for elektromobilitet, International Electric VehicleSymposium & Exhibition (EVS35), på Nova Spektrum i Lillestrøm.
I forbindelse med dette arrangementet, inviterte Oslo kommune til et seminar for å dele sine erfaringer og vise gode eksempler - «best practice» fra aktører som opererer i Oslo.
Tungtransport i Oslo
- Oslo har blitt en pilotby for utslippsfri tungtransport: Hittil i år er 16 prosent av de solgte lastebilene kjøpt i Oslo nullutslipp og biogass. Til sammenligning er andelen for Norge som helhet åtte prosent, opplyser kommunen.

Oslo piloterte allerede i 2017 krav til transport i sine anskaffelser, og har fra 2019 stilt krav. Fra 2025 skal også alle leveranser til Oslo kommune foregå med enten nullutslipps- eller biogasskjøretøy.

På seminaret fortalte finansbyråd, Einar Wilhelmsen, at man nå ser resultater av dette: I mange anskaffelser tilbyr aktørene kjøretøy og maskiner som opererer på nullutslipp og biogass. Byråden nevnte at en viktig suksessfaktor for å kunne stille så ambisiøse krav, har vært en god dialog med næringslivet.
- En overgang til utslippsfritt er avhengig av at transportbransjen kjenner til de ulike virkemidlene som finnes og planlegges av kommunen, sa han.
Avgjørende med krav
Næringslivet var også til stede på seminaret og delte sine erfaringer fra omstillingen til utslippsfri drift. Asko, Oslobuss AS, Braathen landskapsentreprenør, DB Schenker, Scania og Tom Wilhelmsen nevnte at Oslos klimakrav i anskaffelser har vært avgjørende for at de har byttet til elektriske kjøretøy.
Oslo kommune hadde også en utstilling av utslippsfrie lastebiler, busser og maskiner på konferansen.

- Internasjonale besøkende var overrasket over at disse kjøretøyene faktisk var i drift, poengteres det fra Oslo kommune.