![Næringer er på felgen og har store problemer med å holde hjulene i gang. Korona-viruset er over i en force majeure-situasjon for transport- og logistikkbransjen.](https://image.mtlogistikk.no/168537.webp?imageId=168537&width=960&height=540&format=jpg)
Korona: force majeure
Korona-viruset er over i en force majeure-situasjon for transport- og logistikkbransjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Næringer er på felgen og har store problemer med å holde hjulene i gang. Det være seg fra enkeltforetak til store konsern, og som trenger både kortsiktige og langsiktige tiltak fra myndighetene, for å holde hjul og produksjon i gang.
Dramatiske tiltak
![NHO LT-advokat Tom Runde Nilsen.](https://image.mtlogistikk.no/168545.webp?imageId=168545&width=960&height=538&format=jpg)
- Det er åpenbart at bransjen ikke lenger har mulighet til å fungere som normalt. Vi oppfatter dermed at vi er i en force majeure-situasjon.
Det forteller NHO LT-advokatene Tom Rune Nilsen og Camilla Raastad og understreker at det er innført dramatiske tiltak for å beskytte oss best mulig mot smitte.
Foruten drastiske konsekvenser for transport- og logistikknæringen, er viktige samfunnsinstitusjoner som skoler, barnehager og utdanningsinstitusjoner stengt.
Store deler av befolkningen har hjemmekontor, mange er i karantene og man opptrer med den ytterste forsiktighet.
![NHO LT-advokat Camilla Raastad.](https://image.mtlogistikk.no/168557.webp?imageId=168557&width=960&height=538&format=jpg)
NHO LT-advokatene presiserer at force majeur-situasjon betyr normalt sett at man er ansvarsfri i forhold til løpende forpliktelser og oppståtte økonomiske tap.
- Da tenker vi først og fremst på løpende kontrakter som vi ikke vil være i stand til å oppfylle som følge av den situasjonen samfunnet er i, understreker de.
På bakgrunn av protester på hvordan NHO LT-medlemmene påberoper seg Force Majeure presiseres følgende:
- Korona-pandemien er en hendelse som er en force majeure situasjon. Den har også kommet uventet og kan være en hindring for transportene. Men for å påberope force majeure må man konkret vurdere om pandemien er en hindring for gjennomføringen. Det kan være en vanskelig vurdering, men må gjøres.
Videre understrekes følgende:
- I dag er ikke pandemien uventet i forhold til inngåelse av nye kontrakter. Derfor må man i de nye kontraktene sikre seg mot at hendelser som skyldes korona ikke kan medføre erstatningsansvar eller andre misligholdsbeføyelser.
![Konkurransedirektør Lars Sørgard.](https://image.mtlogistikk.no/168578.webp?imageId=168578&width=960&height=988&format=jpg)
Tar koronakrisen på alvor
Konkurransetilsynet sluttet seg 23. mars til en felles uttalelse fra det europeiske nettverket av konkurransemyndigheter (ECN – European Competition Network.
I uttalelse trekker Konkurransetilsynet frem hvordan det er mulig å håndtere ulike konkurranserettslige sider av de utfordringene koronakrisen fører med seg.
Siden den norske konkurranseloven er harmonisert med konkurransereglene i EU/EØS, vil Konkurransetilsynets tilnærming til disse utfordringene være den samme som i andre europeiske land.
Ifølge konkurransedirektør Lars Sørgard er den felles uttalelsen unik, og viser at konkurransemyndighetene i samtlige EU/EØS-land tar koranakrisen på det ytterste alvor.
- Vi er også i Norge opptatt av forsyningssikkerhet særlig for samfunnskritiske varer og tjenester, og ser at det kan være behov for mer samarbeid mellom bedriftene for å sikre forsyninger enn det som normalt er tilfelle. Samtidig vil vi som alle de andre europeiske landene være på vakt mot de som eventuelt utnytter situasjonen til å øke prisene. Dette inkluderer utveksling av informasjon om langsiktig prissetting og forretningsstrategier, der denne typen kontakt ikke er nødvendig for å løse dagens forsyningssikkerhet, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.