NLF-direktør Geir A. Mo mener Enova burde fortsette støtten til etablering av biogass-stasjoner.

NLF om biogass-støtten: - Ikke nok

14 fyllestasjoner for biogass får støtte fra Enova, men nå kuttes støtten. Det er for tidlig, mener NLF-sjef Geir A. Mo.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Resultatet av Enovas siste søknadsrunde for biogass i transportsektoren, er at 14 av 29 søkere har fått støtte til å etablere nye fyllestasjoner for biogass. Til sammen har de 14 stasjonene fått 83 millioner kroner i støtte. Men nå er det slutt. Fra nå av overlater Enova til markedet å bygge ut fyllestasjoner på kommersielle vilkår videre.

Les om hvem som får støtte, og hvor stasjonene kommer her.

– Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt. Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der og det er derfor alt for tidlig for Enova å si stopp nå, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.

- Bør ikke gi seg nå

NLF mener på sin side at støtte til 14 nye fyllestasjoner er veldig positivt, men at det er galt at det ikke skal gis støtte til flere.

– Vi mener at Enova gir seg på feil tidspunkt. Behovet for videre støtte til utbygging av infrastruktur vil fortsatt være der, derfor er det alt for tidlig for Enova å si stopp nå, sier NLF-direktør, Geir A. Mo i en pressemelding fra NLF.

Han mener at kostnaden for å få på plass infrastrukturen ikke er noe aktørene kan betale alene.

– Næringen ønsker å ta i bruk nye biogassdrevne biler, men uten nok stasjoner å fylle biogass på, investeres det heller ikke i gassdrevne kjøretøy. Det blir derfor å starte i feil ende å ikke gi mer støtte til utbygging av infrastrukturen, men å prioritere innkjøp av biler, sier Mo, og viser til initiativet NLF, sammen med flere andre aktører har tatt for å få regjeringen til fortsatt å støtte investeringer i infrastruktur.

- Sent, men godt

Direktør for bærekraft og kvalitet konsern i Litra, Morten Tønjumshagen, mener at tildelingen kommer sent, men godt.

– Dette skulle vært gjort for minst to til tre år siden for her kunne det vært redusert betydelige mengder klimautslipp. Vi skulle selvfølgelig ønsket at det ble gitt støtte til etablering av enda flere stasjoner, men vi håper at markedskreftene vil fortsette utbyggingen på egenhånd i høyt tempo. Det som er viktig videre, er at myndighetene legger til rette for god drift av disse fyllestasjonene med eventuelt støtteordninger, samt at det er gode vilkår for å produsere biogass, understreker Tønjumshagen.

Litra har i konsernet cirka 300 vogntog, og de har hatt som mål å anskaffe 100 biogass biler innen utgangen av 2023.

– Det klarer vi ikke siden det ikke har vært utbygget infrastruktur som fyllestasjoner. Vi synes derfor det er leit at vi ikke klarer dette målet siden både biogassbiler og gass har vært tilgjengelig, men ikke fyllestasjoner, sier Tønjumshagen.

Powered by Labrador CMS