14 nye biogass-stasjoner får til sammen 84 millioner kroner i støtte. Her er Gasums eksisterende anlegg i Oslo, som er ett av bare fire over hele landet som kan tilby flytende biogass i dag.

Støtter 14 nye biogass-stasjoner med 84 millioner kroner

Enovas siste tildeling av støttebeløp til biogass-stasjoner sikrer at flytende biogass blir endelig tilgjengelig ved mer enn fire steder i landet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Disse stasjonene får støtte:

Lokasjon Selskap Beløp
KristiansandGasum6,4 mill.
SandnesGasum6,4 mill.
ÅlGasum6,9 mill.
HåbakkenGasum6,9 mill.
Bærum (Skui)Biogass Energi6,2 mill.
KoppangBiogass Energi6,2 mill.
VestbyBiogass Energi6,1 mill.
Bergen (Nesttun)Biogass Energi6,0 mill.
ÅndalsnesBiogass Energi6,0 mill.
RudshøgdaBiogass Energi5,9 mill.
SeljordBiogass Energi5,8 mill.
AltaRemiks Miljøpark4,8 mill.
TromsøRemiks Miljøpark4,8 mill.
BjerkvikRemiks Miljøpark4,8 mill.

Tidligere i vinter bestemte Enova seg for å droppe videre støtte til etablering av fyllestasjoner for biogass. Skulle man få støtte måtte en søknad være hos Enova innen 15. februar.

Søknadene strømmet dermed inn, og nå er det klart at 14 fyllestasjoner får støtte.

– Vi er glade for at interessen for å søke støtte til fyllestasjoner for biogass i siste runde av dette støtteprogrammet har vært så stor. Hele 14 nye stasjoner får nå 83 millioner kroner i støtte fra oss, sier markedssjef Gunnel Fottland i Enova.

– I tillegg støtter vi 120 biogasskjøretøy med 21 millioner kroner.

De er tre ulike selskaper som får støtte. Gasum får støtte til fire stasjoner, Biogass Energi AS til sju stasjoner og Remiks Miljøpark til tre stasjoner. Se faktaboks for lokasjoner og støttebeløp, og se kart lenger ned i saken.

Flytende blir mer tilgjengelig

Spesielt etterlengtet er det alle stasjonene får flytende biogass tilgjengelig. Flytende biogass gir tungtransport betydelig bedre rekkevidde enn komprimert biogass, og er omtalt som den lavest hengende frukten når det gjelder å kutte klimagassutslipp innen tungtransport.

Flytende biogass er dermed en forutsetning for at langtransport skal kunne gå på biogass. Per i dag finnes det imidlertid bare fire fyllestasjoner i hele landet – Svinesund, Tønsberg, Oslo og Trondheim.

Rema Distribusjon, som nylig annonserte at de bytter ut en tredjedel av sin bilpark med lastebiler som skal drives av flytende biogass, mener tilgjengeligheten har vært den største hindringen for å gjøre dette effektive klimagrepet.

På konferansen Logistikk 2022 på Vika Kino 31 mai, vil et av temaene være hvordan det er mulig å kutte utslipp og samtidig beholde lønnsomhet. Klikk på bildet for å se komplett program og bestille din billett.

Både Gasum, Biogass Energi AS og Remiks Miljøpark bekrefter overfor MT at alle stasjonene de har fått støtte til, vil ha flytende biogass tilgjengelig. Biogass Energi AS er for øvrig eid av energiselskapet St1 sammen med Knapphus Energi og Nor-log Gruppen

– Gasum har flytende biogass (LBG) i alle omsøkte prosjekt/stasjoner og kan også forsyne komprimert biogass (CBG) for noen av de, slik som stasjonene i Oslo, Trondheim og kommende stasjon i Ålesund allerede har, sier John Melby i Gasum CGS AS.

I tillegg til de fire stasjonene Gasum nå får støtte for, har selskapet to biogassstasjoner til på vei. En i Ålesund og en ved Innlandsporten/Kolomoen på E6. Melby forteller at han regner med at begge disse stasjonene kan være i drift i løpet av året.

Hvor lang tid på det tar å få etablert de stasjonene som nå får Enova-støtte, er noe usikkert.

- Det skal på plass en intern investeringsbeslutning, så skal vi gjøre en liten vurdering på om tomtene vi har per i dag er gode nok. Det vil være mulig å justere noe på plasseringen. Men jeg regner med at vi får opp et par av dem i løpet av neste år, sier Melby til MT.

Må vurdere hvor de skal begynne

Biogass Energi AS er eid av energiselskapet St1, som driver Shell-stasjonene i Norge, sammen med Knapphus Energi og Nor-log Gruppen. De har fått tilsagn om støtte av totalt sju av de ni stasjonene de søkte for.

- Vi er veldig fornøyd med uttellingen, sier markedsansvarlig B2B i ST1 Norge Jonas Bæk til MT.

Fra før har Biogass Energi fått støtte til å etablere en stasjon i Aksdal like øst for Haugesund. Nå skal selskapet ta en vurdering på hvor de skal begynne byggingen.

- Jeg tror det er viktig at vi har en dialog med transportbransjen, slik at vi bygger der det kommer biler først, sier Bæk.

Han kan per i dag ikke si hvilke stasjoner som vil bli prioritert og hvor fort de kan være på plass.

- Vi vil jobbe raskt, men så er vi i et ustabilt marked både med tanke på gass, byggekostnader og leveringstid på komponenter, sier Bæk.

Som driver av Shell-stasjonene i Norge, vil ST1 også se på mulighet til å etablere fyllestasjoner for biogass ved kommende anlegg, som i større grad blir energistasjoner snarere enn tradisjonelle bensinstasjoner. Ved Lohnelier på den nye E39-strekningen mellom Kristiansand og Mandal, har ST1 vunnet et anbud fra Nye Veier om etablering av en stasjon, og her vil man se på mulighetene for å tilby andre energibærere enn bensin og diesel.

Enklere å få støtte til bilkjøp

Da Enova bestemte seg for å fase ut videre støtte til fyllestasjoner, gjorde de det samtidig enklere å søke om støtte til kjøp av biogasskjøretøy.

– Vi tror det vil være gunstig for hele verdikjeden for biogass at vi får opp volumet på antall kjøretøy. Slik vil vi forbedre lønnsomheten i hele verdikjeden samtidig som vi reduserer klimagassutslippene, sier Fottland.

Støtteordningen for biogassbiler har brukt tilsvarende ordning for elektriske varebiler som modell.

– Vi har støttet 76 kjøretøy gjennom det nye programmet og det er tildelt om lag 10 millioner kroner i støtte. Mye av suksessen bak elvarebilordningen skyldes en lettbeint og automatisk saksbehandling som sørger for et umiddelbart svar på søknaden om støtte. Nå håper vi å se et tilsvarende raskt markedsopptak for biogasskjøretøy, sier Fottland.

Nedenfor ser du kart over planlagte og eksisterende biogass-stasjoner med flytende biogass i Norge. Blå markører er de som nå har fått tilsagn som støtte, og nok tidligst vil åpne neste år. De grønne er de som finnes i dag, mens gule er stasjoner som allerede er under utvikling. (OBS: markørene er i flere tilfeller kun omtrentlig plassert)

Powered by Labrador CMS