Koronakrisen fører til en stor økning i hjemleveringer, men også nye rutiner både for PostNord og Posten.

Voldsom økning i hjemleveringer

Koronakrisen fører til en netthandelsboom, og ikke minst en voldsom økning av hjemleveringer.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Hos oss har vi nesten en dobling av hjemleveringsvolumene sammenlignet med samme uke i fjor, forteller netthandelsekspert hos PostNord, Rikke Kyllenstjerna til Moderne Transport.

– Vi har kraftig økning i hjemleveringer. Vi har aldri kjørt så mye hjem til folk, istemmer pressesjef hos Posten Norge, Kenneth Tjønndal Pettersen.

Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten forteller at Posten aldri har kjørt så mye hjem til folk som denne uken.

Årsaken er naturligvis at et stort antall folk holder seg hjemme og begrenser turene ut av døra til et minimum. Det resulterer i både en generell økning av netthandelen, men spesielt en økning i antallet som vil ha varer levert på døra fremfor å hente dem ved et hentepunkt.

– Det er definitivt en kraftig korona-økning, det er ingen tvil om det. Det eskalerer kraftig, sier Kyllenstjerna.

Rent konkret ser PostNord en økning av hjemleveringer på 90 prosent fra samme uke i 2019. Til sammenligning var økningen fra en uke i januar 2019 til en uke i januar 2020 på «bare» 12 prosent.

Har kapasitet

Kyllenstjerna forteller at de ser det selges mye sportsartikler, leker og kontorrekvisita. I Posten ser de en kraftig økning innen mat, apotekvarer, hjemmeelektronikk og skjønnhetsprodukter.

Både PostNord og Posten har så langt klart å holde tritt med de økte volumene.

– Hadde det økt ytterligere nå, hadde vi begynte å kjenne på voksesmerter, så det blir spennende å se neste uke. Men vi skal være rigget for å ta den veksten som kommer, sier Tjønndal Pettersen i Posten.

Nye rutiner

Rikke Kyllenstjerna i PostNord tror koronakrisen kan føre til varige endringer i nordmenns netthandelsvaner.

Begge aktørene har også innført nye rutiner for hjemleveringer. Det er ikke lenger påkrevd med noen signatur.

– Man gir en muntlig aksept til sjåføren, og vi kan dermed holde den anbefalte avstanden ved hjemleveringen. Det skal være trygt å få en hjemlevering og det skal være trygt for sjåførene, sier Kyllenstjerna.

– Vi har veldig fokus på hygiene og renhold. Sjåførene kjører med antibac i bilen, og det er ingen fysisk kontakt ved overlevering, sier Tjønndal Pettersen.

Nye vaner

Hvordan den voldsomme økningen i e-handelen vil slå ut på lengre sikt er et åpent spørsmål, men både Tjønndal Pettersen og Kyllenstjerna tror at den kan sette spor også etter at korona-pandemien har roet seg.

– Man skal være forsiktig med å spå hvordan ting kommer til å bli, men det etableres noen nye vaner nå, sier Tjønndal Pettersen.

– Vi ser nå et skifte for logistikkbehovene våre. Det er mange nye netthandlere nå. Og når folk ser hvor enkelt det er å få ting levert hjem, kan det bli et stort skifte på lengre sikt, tror Kyllenstjerna.

Powered by Labrador CMS