Intensjonsavtalen mellom NHO Logistikk og Transport (NHO LT) og Nav som ble inngått tirsdag bidrar til å sikre unge arbeidsledige jobb i landets transport-, logistikk- og spedisjonsbedrifter. Fra venstre avd. direktør i Navs arbeids- og tjenesteavdeling, Kjell Hugvik, statsråd Anniken Hauglie, FREJAs Kjell-Arne Eloranta og NHO LTs Are Kjensli. Sittende foran, traineene Sindre Oliver Svendsen og Sindre Edvardsen. Foto: Per Dagfinn Wolden
Intensjonsavtalen mellom NHO Logistikk og Transport (NHO LT) og Nav som ble inngått tirsdag bidrar til å sikre unge arbeidsledige jobb i landets transport-, logistikk- og spedisjonsbedrifter. Fra venstre avd. direktør i Navs arbeids- og tjenesteavdeling, Kjell Hugvik, statsråd Anniken Hauglie, FREJAs Kjell-Arne Eloranta og NHO LTs Are Kjensli. Sittende foran, traineene Sindre Oliver Svendsen og Sindre Edvardsen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Åpner for transportjobbene

NHO LTs Are Kjensli og statsråd Anniken Hauglie signerte tirsdag en nasjonal samarbeidsavtale som styrker transport- og logistikkfaget.

Intensjonsavtalen mellom NHO Logistikk og Transport (NHO LT) og Nav bidrar til å sikre unge arbeidsledige jobb i landets transport-, logistikk- og spedisjonsbedrifter.

Intensjonsavtalen ble signert i lokalene til FREJA Transport & Logistics på Langhus i Ski.

FREJA var en av de første vertsbedriftene i Speditørskolens to-årige traineeprogram som startet i 2017.

Formaliseres

- Avtalen er en formalisering av traineeordningen. Det første kullet som startet i januar omfatter 17 personer. Ut fra interessen hos våre medlemsbedrifter bør det bli 25-30 i året de neste kullene, forteller adm. direktør Are Kjensli i NHO LT som understreker bransjens og medlemsbedriftenes store behov for mer arbeidskraft.

Det anslås et behov for ca. 2000 sjåfører og terminalarbeidere årlig i medlemsbedriftene.

Den sterke veksten i netthandelen med stadig flere pakker som må håndteres og distribueres nevnes som en viktig årsak til det økende behovet for mer arbeidskraft.

Kjensli fremhever betydningen av trainee-samarbeidet med Nav i denne situasjonen.

– De første seks månedene er traineene utplassert fra Nav, for så å bli ansatt i bedriftene på en engasjementsavtale med et tilskudd fra Nav i 18 måneder. Deretter går de over i ordinære jobber, forteller Kjensli.

Trainee-ordningen er en kombinasjon av arbeid i bedriftene og kurs i NHO LT-regi.

– Bedriftene viser samfunnsansvar når de bidrar med å skaffe unge arbeidsledige jobber, sier Kjensli.

Fra ledighet til samfunnsnytte

– Fra en hverdag preget av arbeidsledighet og usikkerhet kan traineer nå lære et nyttig fag for samfunnet. Vi har nå to traineer men regner med tre-fire i neste omgang, forteller adm. direktør Kjell-Arne Eloranta i FREJA Transport & Logistics.

– Tettere kontakt mellom Nav og arbeidsgivere er et av regjeringens mål, fortalte arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie i forbindelse med signeringen av intensjonsavtalen.

Statsråden understreket av dette er vinn-vinn for begge parter.

– Bedriftene får lojale og flinke medarbeidere, mens Nav får færre arbeidsledige. Flere bedrifter må tenke på Nav som rekrutteringskanal, sier Hauglie og fortsetter: - Transport- og logistikkbransjen har et stort behov for arbeidskraft i årene som kommer.

Til toppen