Fra 6. mai er det over og ut. Da må elektriske biler blinke seg ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus. Kun busser og drosjer får adgang til å bruke kollektivfeltet.

Vil ha åpning for el-varebiler og el-lastebiler i kollektivfeltet

Elbilforeningen er sterkt kritisk til at også el-biler med passasjerer kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus. Og at ikke elektriske vare- og lastebiler får tilgang til kollektivfeltet.

Publisert

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

– Det er unødvendig strengt å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet - dessuten er det uklokt, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun viser til endringen Statens vegvesen innfører i Oslo og Akershus.

Når myndighetene fra mandag gjør tiltak for å forberede stengingen av sentrumstuneller i Oslo, fjernes elbilers adgang til kollektivfeltene både i Oslo og Akershus. Elbilforeningen mener at myndighetene burde vurdert å fortsette med tilgang for elbiler med to eller flere passasjerer, samt elektriske varebiler og lastebiler.

– Når folk samkjører med flere passasjerer er det bra for samfunnet, så det burde man oppmuntre til, mener Christina Bu.

Elektriske varebiler og lastebiler bør ha tilgang til kollektivfeltet

– Det er også svært uheldig at elektriske varebiler og lastebiler stenges ute fra kollektivfeltet, mener Bu.

Bare 4 av 10 nye varebiler i Oslo og Akershus er elektriske og bare 2 av 10 nye lastebiler. Denne kjøretøygruppen utgjør få biler på veien totalt, og vil dermed i liten grad være til hinder for kollektivtransporten. Derimot er eventuelle samkjøringskrav lite hensiktsmessige for disse kjøretøyene.

– Den elektriske klimasatsingen for tyngre kjøretøy trenger akutt flere virkemidler for å konkurrere seg sterkere inn på markedet, sier Christina Bu. 

– Vi må få flere bedrifter til å gå over til elektriske nyttekjøretøy, sier Christina Bu. Tilgang til kollektivfeltet vil kunne være avgjørende for å velge en elektrisk utgave av varebil, derfor har vi sendt brev til Statens vegvesen og Oslo kommune der vi oppfordrer dem til å vurdere dette på nytt.

i

Powered by Labrador CMS