VIKTIGE RÅSTOFFER: Batterimoduler klare for knusing og sortering. I disse batteriene er det viktige metaller og mineraler som skal resirkuleres og brukes på nytt.Hans Fredrik Asbjørnsen
Bygger kjempeanlegg for resirkulering
I Fredrikstad skal Hydrovolt utvide sin fabrikk der det resirkuleres store batterier fra kjøretøy.
Fredrikstad-baserte Hydrovolt skal resirkulere batterier
tilsvarende volumet fra hele den utgående norske elbilparken hvert år frem mot
2030. Usikker tilgang på råvarer i fremtiden, og voksende etterspørsel etter
energilagring, gjør resirkulering av batterier viktig. Hydrovolt skal
oppskalere produksjonsanlegget med ny investeringsfinansiering på 63 millioner
kroner gjennom DNB og Eksfin, skriver Eksfin i en pressemelding.
Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg
Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon,
Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson
og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland,
Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, Vidar Karlsen, Grønt Skipsfartsprogram, NLF – Øyvind Ludt og
Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle
måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI,
Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny
teknologi. Blant annet.
Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!
Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med
Logistikkforeningen.
Øker kapasitet
Det norske selskapet Hydrovolt, med base i Fredrikstad,
utvider sin kapasitet for resirkulering av elbil -og industrielle batterier.
Selskapet forventer økt behov for gjenvinning av bilbatterier som følge av krav
til sirkulærøkonomi, geopolitisk usikkerhet knyttet til tilgang på råmaterialer
og økende grad av el-transport.
- Finansieringen fra DNB og Eksfin gjør det mulig å utvikle
en mer sirkulær tilnærming i batteriverdikjeden, der vår løsning vil kunne
spille en nøkkelrolle i energiomstillingen. Utvidelsen av kapasitet og
kompetanse gjør det også mulig å bruke vår industrielle erfaring til etablering
i andre viktige markeder, sier Erik Magelssen, finansdirektør i Hydrovolt.
Finansiering
Eksfin finansierer selskaper som bidrar til norsk eksport
sammen med deres banker. Nye grønne verdikjeder er høyt prioritert i Eksfins
strategi. DNB har vært arrangør av finansieringen til Hydrovolt:
– Når eksportbedrifter skal vokse til å bli
konkurransedyktige internasjonalt kreves mye kapital. Her kan Eksfin bistå
sammen med bankene. Garantien vi stiller overfor DNB er i tråd med Eksfins
strategiske satsning om å bygge en ny grønn industri i Norge, uttaler Bodil
Sannes-Vardenær, Eksfin.
– Finanseringen av Hydrovolt er et godt eksempel på hvordan
DNB med garanti fra Eksfin tilrettelegger for bærekraftig omstilling i norsk
eksportindustri, sier Marie Tveit, seniorrådgiver i seksjonen
Eksportfinansiering i DNB.
Trine Loe, divisjonsdirektør for Future & Tech i DNB
sier videre:
– Vi har tro på at slike løsninger blir svært viktige for
utviklingen av en sirkulærindustri og kan skape nye eksportindustrier for
Norge.
Gjenbruk av metaller
I batteriene som benyttes i elbiler i dag finner vi blant
annet metallene litium, magnesium, nikkel og kobolt. Å gjenvinne disse fra
eksisterende produkter sparer miljøet for store utslipp og industrien for store
summer. Hydrovolt har 65 ansatte og ser på muligheten for å etablere anlegg i
Europa, slik at selskapet sikrer tilgang til brukte elbilbatterier fra
elbilveksten i andre europeiske land. Norge ligger foran andre land i andel
elbiler og tilhørende infrastruktur. Dette gir et fortrinn for aktører som
Hydrovolt.
- Etter videreutvikling av vårt norske anlegg for
batteriresirkulering vil Hydrovolt kunne resirkulere batterier tilsvarende 25.000
elbilbatterier per år. Vi er veldig stolte av kompetansen vi bygger, avslutter
Magelssen.