STORT: Fassi-kranen på 54 tonnmeter og en rekkevidde på drøyt 28 meter, skal være verdens største helelektriske lastebilmonterte kran.

Verdens største helelektriske

54 TONNMETER: Det var nødvendig med noen runder hos fabrikken før det ble godkjent å bygge det som skal være verdens største helelektriske kranbil.

Publisert

I utgangspunktet har nemlig Volvo-fabrikken kun godkjent inntil 48 tm kran på det elektriske FH-chassiset. Etter noen runder ved fabrikken, kunne imidlertid både lastebilselger Bent Isaksen ved Volvo Trucksenter på Furuset og kunden Ask Industrimontasje, konstatere at de fikk lov til å bygge en 54 tm Fassi-kran på den elektriske FH.

BLID GJENG: Fra overrekkelsen av bilen hos Volvo på Furuset. Fra venstre: Daglig leder Hans Kristian Ask i Ask Industrimontasje, sjåfør Tomas Rønningen, Lina Ask fra administrasjonen. Til høyre er selger Bent Sverre Isaksen hos Volvo Trucksenter på Furuset.

Isaksen sier at blant annet egenvekten på Fassi-kranen var en av årsakene til at de fikk prosjektet godkjent av Volvo i Göteborg.

40 år

Ask Industrimontasje feirer 40 år med den hittil største investeringen i selskapets historie, den elektriske Volvo FH-en med en Fassi F545. I tillegg bygges ytterligere en kranbil, som er enda større, i disse dager. Så her satses det saftig. Selskapet har allerede en FM Electric med krokløft og 23 tm kranflak, de har dermed opparbeidet en viss erfaring med bruk av elektriske lastebiler.

Ifølge 3. generasjon i kranfamilien fra Ask på Gjerdrum, Lina Ask, krever det en litt annen type planlegging med den elektriske bilen. Dersom bilen skal benyttes på flere oppdrag med litt kjørestrekninger, er det viktig å planlegge litt lading i kjøre- og hviletids-pausene.

SISTE FINPUSS: Jibben skal på kranen for første gang.

Selskapet har lange tradisjoner med å transportere grafiske maskiner i inn- og utland. Etter hvert er denne type oppdragsmengde redusert, men andre industrielle oppgaver er blitt hyppigere for selskapet. Og til dette stilles det stadig strengere krav til at transportutstyret skal være fossil- eller utslippsfritt.

– Vi sparer også mye administrasjon på en del jobber på fossilfrie arbeidsplasser, da vi i slike tilfeller slipper å skrive en klimaregnskap-rapport når vi gjør jobben, forteller Lina videre.

Miljø i flere nivå

LØFTEDIAGRAM: Fassi-kranen på 54 Stm har en rekkevidde på drøyt 28 meter.

Det er klart Ask Industrimontasje har et ønske om å være med å bidra til miljøet, men det er et annet viktig miljøaspekt som også teller mye. Nemlig arbeidsmiljøet til sjåføren.

– Et eksempel er ved kraning innendørs. Her så man stor forskjell fra 90-tallet og frem til de siste generasjonene av dieselmotorer, men nå med de helelektriske er det ingen utslipp i det hele tatt. Det betyr mye for sjåførene våre. Rapporten fra han som kjører den første elektriske FM-en vi kjøpte, er også at han ikke er like sliten når arbeidsdagen er over. Det er jo også et viktig miljøhensyn, forteller daglig leder Hans Kristian Ask i Ask Industrimontasje.

Volvo FH-en som nå er overlevert, er den første av to identiske kranbiler som er bygget opp. Den andre skal til Hellerød Transport. Bilene har som nevnt en 54 tm Fassi-kran fra Nord-Kran AS med en rekkevidde på ca. 28 meter med jibb. Bilen har en batteripakke på 540 kW og en ladehastighet på 160 kW. Oppgitt rekkevidde er 330–340 kilometer. Nyttelasten er på ca. 10,5 tonn og egenvekten er ca. 24 tonn.

Nord-Kran

Daglig leder i Nord-Kran, Steinar Nord, forteller at det i utgangspunktet er veldig likt å bygge på et elektrisk chassis, men at det er enkelte løsninger som må justeres litt. I tillegg er det en del elektriske komponenter som de ikke har lov til å røre. Han skryter også av samarbeidet med Volvo-importøren som har lagt godt til rette for en smidig prosess. Da chassiset ankom, var alt av planleggingsarbeid allerede utført og byggingen kunne starte.

Rent teknisk måtte hjelperammen bygges litt annerledes, da man gjerne gjør forsterkninger på siden av bilens egne ramme, men på grunn av batteriene måtte hele forsterkningen ligge over originalrammen. Selve kranen måtte også plasseres litt lenger bakover enn man normalt ville ha gjort på en «fossilbil».

Nord forteller også at det foreløpig er litt ukjent territorium når det kommer til vekt, og at det var noen flere faktorer som måtte beregnes enn på et tradisjonelt kranbygg. Det var derfor med lettelse at da bilen ble veid inn, så viste det seg at alle teoriene også innfridde i praksis.

Dette er den 10. helelektriske kranbilen som Nord-Kran bygger, noe som gjør at de begynner å få litt erfaring. Foreløpig er alle bygd på Volvo-chassis, og på 2. generasjon av disse er det veldig greit med pto-en som er helt identisk med den som sitter på fossilbilene, da Volvo benytter en helt vanlig girkasse på disse bilene, avslutter Nord.

INSTRUKSJON: Jostas Bartkas, tekniker hos Nord-Kran instruerer sjåfør Tomas Rønningen i bruk av kranen.
FØRSTE: Både instruktør og sjåfør følger nøye med første gangen kranen skal foldes ut etter at jibben er montert.
DETALJ: Stilig detalj på baklysene. Se hvordan blinklyset peker i blinkeretningen.
SISTE: En siste gjennomgang av bilen før sjåfør Tomas Rønningen kan ta i bruk den nye bilen.
Powered by Labrador CMS