
Første i linjetransport i Sverige
LINJETRAFIK: Etter tre års forberedelser starter DB Schenker prøvekjøring av en Scania 45 R mellom Jönköping og Södertälje.
Etter tre år med forberedelser og forskning i E-Charge-prosjektet, begynner DB Schenker nå å prøvekjøre en Scania elektrisk lastebil i linjetransport mellom Jönköping og Södertälje, en strekning på cirka 30 mil. I E-Charge-prosjektet er det 14 partnere fra flere sektorer som bilproduksjon, akademia, logistikk, elektrisitet og drivstoffproduksjon.
- Vårt mål er å bryte ned siloer og skape skalerbare løsninger som tar transport og logistikk inn i en bærekraftig fremtid. Det blir svært spennende og interessant å lære av pilotprosjektet. I tillegg til å realisere store CO2-besparelser, blir det spennende å se hvordan sjåførens hverdag endrer seg, sier Gunnar Ohlin prosjektleder ved Lindholmen Science Park, der prosjektet er etablert.
I disse kundetestene benyttes det en prototyp fra Scania Pilot Partner som er utstyrt med syv 104 kWt-batterier mot maksimalt seks i en vanlig 45 R. Dette gir en installert batterikapasitet på 728 KWt. Bilen skal gå som en 24-meters kombinasjon med inntil 64 tonns totalvekt og erstatte et dieseldrevet tog som i dag utfører denne transporten.
Det er installert lynladere fra ABB E-mobility på DB Schenkers terminaler i Jönköping og Södertälje for å sikre en jevn lading av batteriene.
- Dette er et viktig første skritt i vår overgang bort fra fossilt drivstoff. Tungtrafikk står for den største delen av utslippene våre, og dermed kan elektrifisering av veitransport spille en avgjørende rolle for å redusere det økologiske fotavtrykket fra vår virksomhet, sier Tomas Johansson, administrerende direktør i Schenker Åkeri, Sverige
- Jeg er veldig glad for at vi nå starter våre første kundetester. Å redusere utslippene fra langtransport er avgjørende for Scania og for verdens evne til å bremse klimaendringene. E-Charge-prosjektet gir oss en unik mulighet til å samarbeide med andre interessenter, for å teste og lære sammen. Sammen med DB Schenker tester vi nå løsninger i reell drift, David Gotthardsson, Solution Concept Leader hos Scania.