HCT-vogntogene til Kingsrød er så lange at de bare så vidt får plass på bildet.

Elkjøp satser på HCT-transport til Norge – men på Svinesund er det stopp

Kingsrød Transport skal kjøre 34 meters vogntog til Norge. Men inn i Norge slipper de ikke.

Publisert Sist oppdatert

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Norgips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

1. desember ble det svenske veinettet godkjent for vogntog med lengde inntil 34,5 meter. Allerede samme dag startet InQuire med transport for Elgiganten Logistik til Finland med såkalte HCT-vogntog (High Capacity Transport), sammen med Ahola Transport.

Sammen med Kingsrød Transport tester InQuire og Elgiganten Logistik nå HCT-vogntog i distribusjonen til Norge. Vogntogene består av en trekkvogn og to tilhengere på opptil 34,5 meter. 

To vogntog fra Svinesund

Men den ekvipasjen får bare kjøre til Svinesund – for i Norge er ikke slike HCT-vogntog tillatt. Dermed må vogntogene splittes før de kjører varer videre til Elkjøp i Norge.

HCT-vogntoget kjører varer fra Torsvik til Svinesund, der en ekstra trekkvogn fra Kingsrød venter for å hjelpe lasten videre.

– I Norge er HCT-lastebiler ennå ikke tillatt, men vi ser likevel en stor gevinst i å kunne eliminere behovet for en av lastebilene mellom Jönköping og Svinesund og vi ser veldig frem til evalueringen av denne testen, sier Thor Jensen, salgs- og markedsdirektør i Kingsrød Transport.

Ifølge InQuire fører bruken av HCT-vogntog til besparelser både i økonomi og i utslipp. Derfor vil de nå teste HCT-transporter til Norge, selv om godset ikke kommer helt frem med HCT-løsningen.

- Ikke prioritert så langt

I Norge har myndighetene foreløpig ikke prioritert å legge til rette for prøveordninger med vogntog lengre enn 25,25 meter. 

- Statens vegvesen samarbeider med transportnæringen for å ta stilling til hvilke endringer i tillatt vekt eller lengde man bør se nærmere på. Regjeringen har så langt prioritert andre tiltak enn prøveordning med 34,5 meters vogntog. Vi har gjennom de siste årene gradvis åpnet det norske vegnettet for lengre og tyngre vogntog, og en stor del av det norske vegnettet er nå åpnet for modulvogntog på 25,25 meter. Vi vil fortsette å legge til rette for systematisk samarbeid mellom veieiere og myndigheter for å sette veieierne best mulig i stand til å vurdere om deres veinett kan åpnes for lengre og tyngre transporter, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås i en kommentar til MT.

Powered by Labrador CMS