Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ut på tur med CargoNet. Men han hoppet av et stykke før Kristiansand.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ut på tur med CargoNet. Men han hoppet av et stykke før Kristiansand.

Samferdselsminister på sporet

På to år er innstillinger av godstog grunnet infrastrukturproblem redusert til 1/3 av tidligere nivå.

- Siden regjeringsskiftet har vi mer enn doblet bevilgningen til jernbanevedlikehold. Nå melder Godsnæringen at det gir resultater. Vi opplever kraftig nedgang i innstilte avganger. Det gir godt grunnlag for vekst i godsvolum, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Lørdag besøkte han CargoNet på Alnabru.

– Jeg fikk sitte på en tur for å høre erfaringene fra en entusiastisk lokfører, sier samferdselsministeren.

Norge er i Europa-toppen innen jernbanetransport, men jernbanen har vært i motbakke og tapt markedsandeler de siste årene. Denne trenden er snudd, ifølge samferdselsministeren.

Toppkarakterer

Det vanker toppkarakterer til Solvik-Olsen fra dem som gleder seg over hver container som flyttes vekk fra veinettet. Han betegnes som en ildsjel for bedre infrastruktur med opprustning av både veier og jernbane.

Samferdselsministeren roses også for sitt engasjement "ute i felten", noe som har vært fraværende fra tidligere statsråder. Det er ute blant aktørene en får høre sannheten, og ikke blant kontorister og byråkrater, blir det hevdet.

Alnabruterminalen er et nasjonalt godsnav som bare må utvikles, hevder skinnegodsets talsmenn. Næringslivets krav er også en velfungerende jernbane. Det ropes om et felles løft for gods på bane for å sikre denne miljøvennlige transportformen en samfunns- og forretningsmessig levedyktig fremtid.

 

 

Til toppen