GASS: Andelen gassbiler øker, tidligere i år mottok Engelund Termofrakt åtte nye gassbiler.

Andelen alternative drivstoff øker

SALGET: Hittil i 2024 har det vært en liten økning i lastebilregistreringene med 6 prosent. Dieselandelen går noe tilbake, elektrisk og gass øker.

Publisert Sist oppdatert

Totalt er det registrert 2054 lastebiler i Norge hittil i 2024, en økning på 5,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Verdt å merke seg: I totaltallene er det 122 lastebilregistrerte elektriske varebiler. 

Lastebilregistreringene i Europa har hatt en liten nedgang noe som hjelper på ledetidene som har vært hos de norske importørene. 

Det har vært en god økning i registreringene for alternative drivlinjer, dieselandelen er nå nede i 85 prosent mens gass snuser på 10 prosent og elektrisk har hatt en liten økning og er nå kommet opp i en markedsandel på 5 prosent.

Kampen mellom svenskene

I mars nærmet de to seg, men nå i april har Scania igjen økt forspranget til Volvo. Volvo venter på nye modeller som starter produksjonen i disse dager. Faktisk er den første FH Aero ankommet landet. 

Over 22 tonn

Den tyngste klassen over 22 tonn dominerer markedet. Hittil i år har denne klassen hatt en økning i antall registreringer med nesten 150 biler, eller 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2023. I Februar hadde de to Svenskene over 83 % markedsandel. I april slår de fullstendig knockout på resten av leverandørene i segmentet med 90 prosent andel. 

Mercedes på 3. plass har en svak aprilmåned med kun 5,4 prosent markedsandel, men med 8,8 % hittil i år har de en liten fremgang sammenlignet med fjoråret.

Over 16 tonn

Denne klassen har slitt i begynnelsen av året og har en tilbakegang i antall registreringer på hele 21 prosent. Med unntak av Iveco har samtlige produsenter røde tall sammenlignet med fjoråret. 

Volvo har tatt en liten ledelse foran Scania og har dobbelt så mange registreringer som Mercedes på 3. plass i klassen. 

"Den minste" lastebilklassen

Vi har valgt å selektere klassen fra 4251 kilo da biler under dette i all hovedsak er elektriske varebiler, men som er registrert på unntaksregelen for å kunne kjøres med B-førerkort.   

Mercedes fortsetter å dominere i denne klassen, med en markedsandel tett oppunder 50 prosent. Iveco ligger på en sterk 2. plass foran MAN på 3. plass. En interessant nykommer er Quigley som har registrert en bil, dette er en produsent som hovedsakelig bygger 4x4 kjøretøy basert på tyngre varebiler. 

Kassebiler

Segmentet mellom 3500 kilo og 4250 kilo er dominert av elektriske varebiler, og Ford fortsetter å dominere i dette segmentet, men har ikke like godt grep om klassen som tidligere i år. Iveco, Maxus og Fiat har kommet på banen. Mercedes som tradisjonelt har hatt en sterk posisjon i dette segmentet venter på nye eSprinter som får en kraftig rekkevidde økning og trolig vil styrke posisjonen i segmentet med denne.

Det begynner også å nærme seg leveransestart for andre elektriske konkurrenter i dette segmentet med Renault og Nissan, samt firlingene fra Stellantis og Toyota-fetteren som alle vil være med å kjempe i dette segmentet med nye modeller som har vesentlig bedre rekkevidder.

Elektrisk

Når det gjelder elektriske lastebiler så er det en økning i antall registreringer på 36 prosent sammenlignet med fjoråret. Foreløpig er det fullstendig Volvo-dominans med 75 prosent markedsandel. Mercedes ligger rett i hælen på Scania. Det blir spennende å se utover året hvordan leveransene fra "de andre" vil spille inn i dette segmentet.

Gass

Dette segmentet har hatt en kraftig økning hittil i år, med en økning på nesten 80 prosent. Det er registrert 193 biler mot 110 på samme tid i 2023. Volvo har i overkant av 50 prosent markedsandel i denne klassen, mens Scania har 36 prosent med Iveco på en tredjeplass. Rapportene vi har fått fra produsentene tyder på at etterspørselen etter gassbiler er økt kraftig, etter at uroen som bredte seg da samferdselsministeren sist høst forsøkte å avlive dette segmentet ved hjelp av kunnskapsmangel eller klønete uttalelser. 

Powered by Labrador CMS