Vi møter Per Eirik Silsand på Kolbotn i Nordre-Follo. Det er her han har levd mesteparten av sitt voksne liv, selv om han for noen år siden fikk Hadsel i Vesterålen som nytt permanent bosted. Foto: Per Dagfinn Wolden
Vi møter Per Eirik Silsand på Kolbotn i Nordre-Follo. Det er her han har levd mesteparten av sitt voksne liv, selv om han for noen år siden fikk Hadsel i Vesterålen som nytt permanent bosted. Foto: Per Dagfinn Wolden

Med verden som lekegrind

- Dette er jeg gjennom årenes løp blitt skikkelig god på.

Publisert

Den administrerende direktøren og eier av Priority Cargo, Per Eirik Silsand, er ingen beskjeden mann. Han sier det han mener etter et liv med internasjonal logistikk og frakt, og løsningsleverandør for norsk eksportindustri.

Han har et navn som klinger godt i norsk og internasjonal speditør-, transport- og logistikknæring.

Det finnes vel knapt et verdenshjørne Silsand ikke har sørget for transport til og fra.

Foruten å organisere demontering av hele fabrikker i Norge for sending til Kina, har han også etablert logistikk-huber både i Kina, USA og Europa.

Nå er imidlertid Afrika hovedfokus. Ifølge Silsand er det der det skjer mest positivt i øyeblikket.

Per Eirik Silsand har etablert Priority Cargo i Stokmarknes havn i Vesterålen. Her tilbyr selskapet blant annet ukentlig, direkte feeder-transport til Rotterdam.
Per Eirik Silsand har etablert Priority Cargo i Stokmarknes havn i Vesterålen. Her tilbyr selskapet blant annet ukentlig, direkte feeder-transport til Rotterdam.

Voldsomme endringer

Speditørgründeren har vært gjennom voldsomme endringer i bransjen, for ikke å si en revolusjon, siden han etablerte egen virksomhet i 1994.

Vi møter den særdeles garvede bransjemannen på Kolbotn i Nordre-Follo. Det er imidlertid her han har levd mesteparten av sitt voksne liv, inntil han for noen år siden fikk Hadsel i Vesterålen som nytt permanent bosted.

I 1994 etablerte speditør-gründeren Back Up Shipping Service AS og flyttet til Drammen, et selskap som fortsatt lever i beste velgående.

I 2009 ble selskapet kvalifisert til gasellebedrift i Dagens Næringsliv, etter en fireårsperiode med årlig dobling av omsetningen. Silsand solgte etter hvert selskapet til sine ansatte.

Re-etablert

Nå har han re-etablert sin egen virksomhet, Priority Cargo AS, i Stokmarknes havn. Forretningsidéen omfatter frakt for norsk og internasjonal industri med alle former for transport, lagring og globale logistikkløsninger.

Den opprinnelige Vesterålingen med både foreldre og besteforeldre fra Hadsel havnet som barn på Lambertseter, etter at foreldrene flyttet til Oslo.

Han slo seg etter hvert ned på Kolbotn, hvor han har levd mesteparten av sitt voksne liv.

– Jeg har skjønt at grepet du nå har tatt skulle ha skjedd for en god stund siden.

- Ja, det er riktig. Men de planene måtte stoppes etter nedturen i oljebransjen for noen år siden. En stor kundes konkurs forsinket hjemflyttingen til Vesterålen ytterligere, noe som resulterte i at jeg tapte mange penger. Selv om vi har bitt tennene sammen for å komme over kneika merker vi fortsatt etterdønningene.

Per Eirik Silsand på Kina-oppdrag. Her med lokale samarbeidspartnere.
Per Eirik Silsand på Kina-oppdrag. Her med lokale samarbeidspartnere.

– Og hva er situasjonen nå?

- Nå er målet å bli en lokal speditør for industrien i Vesterålen, Lofoten og Ofoten. Jeg skal øse ut av mine kunnskaper og forbindelser, understreker speditør-gründeren.

Rivende utvikling

- I årenes løp har du vært med på en rivende utvikling i bransjen, ikke minst innen digitalisering. Hva er de største forskjellene?

- I starten drev vi med papirlapper og fortolling for hånd. Nå er alt på nett. Tollkontorene er nærmest utradert. Vi kommuniserte med telex, før telefaksen tok over og ble borte igjen. Jeg så tidlig at internett ville bli viktig. Og digitaliseringen har bare fortsatt, ikke minst har utviklingen de siste fem år vært enormt spennende, sier Silsand og understreker at han har tilpasset seg og utnyttet mulighetene.

- Mye er imidlertid fortsatt likt fra tidlig speditør-barndom, sier Silsand, - båtene flyter på alle verdens hav, og flyene flyr i lufta. Det dreier seg fortsatt om kunder.

– Men det er vel ikke til å legge skjul på at også mye har endret seg. Eller hva?

– Ja, og det er blitt en god del miljøhensyn å ta. Man har lenge sagt at mer gods må over fra vei til jernbane og sjø, men den politiske viljen for å få dette til, ser ut til å være beskjeden, understreker speditør-gründeren.

- Gjennom dine spedisjonsfirma har du vel opparbeidet verdensomspennende kontakter over hele jordkloden?

- Mesteparten av vårt arbeide er linket til utlandet, på sjø, i luften, på vei og jernbane. En stor del av våre kunder er speditører i utlandet, sier han og fremhever at transport av maskiner, store som hus, slett ikke er uvanlig.

Silsand har blant annet stått for flyttingen av solcellefabrikkene REC fra Narvik, Glomfjord og Herøya til Kina og andre land.

Forkjemper for sjøgodset

Speditør-gründeren har vært en sterk forkjemper for å finne en erstatning for MS «Tege», fraktruta fra Bodø og nordover ble lagt ned i 2013.

Nå ser det ut til at den nye Nord-Norgelinjen finner sin løsning, og som kan bli er god erstatter til «Tege».

Eureka Shipping Ltd får nærmere 43 mill. kroner fra Kystverket til sitt Nord-Norgelinje-prosjektet, og til etablering og drift av linjen mellom Bodø og Tromsø for både containere og vogntog.

– Nedleggelsen av «Tege» er noe av det mest negative som har skjedd for industrien i Lofoten, Vesterålen og Ofoten, etter mitt syn, sier Silsand.

Også jernbane er viktig

– Men jernbane er vel også viktig for godstransporten i nord?

- Ja, en forlengelse av Nordlandsbanen nordover ville være et solid løft for landsdelen, og mye viktigere enn eksempelvis dobbeltspor på Ofotbanen, som vi benytter en del i dag. Ofotbanen fungerer så bra i dag, at CargoNet har startet fisketog fra Narvik til Malmø. Det synes vi er stort. Svakheten på denne linjen er ikke, etter mitt syn, mellom Narvik og Bjørnfjell, men en god del lengre sørover i Sverige, sier Silsand, som understreker at ett spor fra Sør-Norge til Nord-Norge er bedre enn to spor fra Narvik til Bjørnfjell.

Nå har hele Nord-Norge klart å samle seg om at Narvik skal bli norsk arrangør for alpin-VM, hvis byen får tildeling en gang.

- Dette er, ifølge Silsand, - en stor bragd av narvikingene, og som vi er veldig glade for. Og et standpunkt som søringene har kjøpt, og hvor de også har fått med seg hele Norge på. De har klart å rette fokus mot ett prosjekt og vist oss at konsentrasjon gir de beste resultater.

Silsand mener nå at det er på tide å gjenoppta arbeidet med en jernbane for hele Norge, og et tog som knytter Norge sammen.

- Kanskje kan det også bli «skitoget til Narvik». Det tror jeg mange beslutningstakere i hele landet kan støtte, sier Silsand.

Må snakke sammen

– Men hvordan betrakter du gods-tilbudet for næringslivet i dag?

– Om det dreier seg om transport til sjøs, eller ikke minst etablering av eventuell cargorute med fly til og fra Evenes er det viktig at næringslivet snakker godt sammen. Uten at man forplikter seg lar det seg ikke gjøre å heve nivået på tilbudet, sier Silsand og fortsetter:

- I 2017 startet NorthSea Container Line opp skipsrute mellom Rotterdam og Stokmarknes. Det er helt topp, men vi opplever at for mange kunder sitter på gjerdet.

– Hva er din filosofi bak Priority Cargo?

- Ved hjelp av vårt internasjonale nettverk og våre ansattes gode kunnskaper, skal vi hjelpe våre kunder med de aller beste råd og finne optimale transportløsninger til og fra ethvert land. Våre kostnader skal til enhver tid være tilpasset kundens behov. Videre ønsker vi å delta i prosjekter fra planlegging til ferdigstillelse, samt sørge for at våre kunder vinner kontrakter ved hjelp av smarte løsninger.

Per Eirik Silsand føler seg hjemme i Vesterålen.
Per Eirik Silsand føler seg hjemme i Vesterålen.

– Hva kan Priority Cargo tilby fra sin base i nord?

– Fra Stokmarknes havn skal vi tilby rederier og internasjonale speditører en type service de selv ikke kan tilby sine kunder fra egne anlegg. Vi har spesialisert oss på logistikktjenester som stiller store krav til dokumentasjon og oppfølging. Som medlem av nettverket Crosstrades er vi ett av flere hundrede selskaper som har spesialister på denne formen for industri. Vi sender med både bil, jernbane, båt og fly til og fra de fleste land i verden. Der det skjer mest positivt i øyeblikket, er Afrika. Der har vi hovedfokus om dagen, avslutter speditør-gründer Per Eirik Silsand.