Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker å bidra til å effektivisere transportnæringen gjennom å tillate tyngre vogntog.

Vil åpne flere veier for 60-tonnere

Regjeringen åpner for at flere norske veier kan brukes av kjøretøy med inntil 60 tonn totalvekt.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et forslag om dette er nå sendt ut på høring, opplyser Samferdselsdepartementet.

– At flere veier åpnes for tyngre kjøretøy, vil bidra til økt effektivisering, både i skogbruksnæringen og i transportnæringen, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Høyere tillatt totalvekt på vogntogene vil dessuten kunne gi færre tunge kjøretøy på veiene. Det er bra for trafikksikkerheten, sier han videre.

Forslaget om innføring av en ny veiklasse vil gjelde for både tømmertransport, modulvogntog og 24-metersvogntog.

I Norge er generelt tillatt maksimal lengde for kjøretøy 19,5 meter og maksimal tillatt totalvekt 50 tonn, med mindre annet er bestemt for den enkelte veistrekning. Det er gjort unntak fra disse bestemmelsene for tømmervogntog 24 m/60 tonn og modulvogntog 24/25,25 m/60 tonn på strekninger som er vurdert som egnet for dette.

Endringen som nå foreslås, innebærer at veier som i dag er åpne for akseltrykk 8 tonn og inntil 50 tonn totalvekt, kan åpnes for 60 tonn totalvekt, dersom veieier ønsker det. Dette muliggjøres ved å øke antall aksler, enten ved å sette dem tettere eller øke kjøretøyets lengde, innenfor gjeldende lengdebegrensninger.

Ved innføring av en ny veiklasse, vil det likevel være opp til den enkelte veieier, særlig da fylkeskommune og kommune, å bestemme hvordan de ulike veistrekningene skal klassifiseres.

Powered by Labrador CMS