På sjøtransport over lengre distanser er det lenge før batterier blir et alternativ. Da er hydrogen-drift en mulig løsning.

- Norge kan levere hydrogen til Europa

FNs klimapanel vil at vi skal slutte med fossile brennstoff. Hydrogen er et alternativ. Men ennå er det noen skjær i sjøen - som kan bli Norges fordel.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er Sintef som melder dette på sine nettsider.

– Hydrogen er en sterk kandidat til å erstatte fossile brennstoff innenfor transport og industri, sier Paolo Pisciella, forsker ved NTNU Energy Transition Initiative, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse.

Under Arendalsuka arrangeres denne uken, trekker forskere fra SINTEF og NTNU nettopp hydrogen frem som et alternativ til fossile brennstoff. Hydrogenproduksjon kan også gi tusenvis av arbeidsplasser i Norge, opplyses det.

Hydrogen mest til transport

– Studier viser at rundt 80 prosent av den forventede, fremtidige produksjonen av hydrogen vil bli brukt til transport, mens de siste 20 prosentene vil bli brukt av industrien, sier Pisciella.

Han trekker spesielt frem sjøtransport over lengre distanser, som et område som ikke kan bruke energi fra batterier. Derfor er hydrogen eller biodrivstoff de mest trolige alternativene.

– Denne endringen vil bidra til å redusere drivhusgassene, sier forsker Pisciella.

Hinder til Norges fordel

Sintek påpeker på sine nettsider at det finnes et stort hinder – men – som Norge er spesielt rustet til å takle. For hydrogen produseres ennå i stor grad ved å bryte ned naturgass, og da er ikke hydrogen akkurat en miljøvennlig løsning.

I dag produseres hydrogen stort sett ved dampreforming, en kjemisk prosess for å bryte ned hydrokarboner, spesielt naturgass. Men Norge blir spesielt konkurransedyktig på grunn av den store tilgangen på fornybar energi og den planlagte utvidelsen av vindkraft, påpeker Sintef.

Powered by Labrador CMS