EFFEKTIV: Topphastigheten på Lindes X-serie er hele 22 km/t - noe som er mer enn nok i en gaffeltruck.

Lindes råeste el-trucker

DIESELKILLER: For første gang står ikke Lindes elektriske motvektstrucker tilbake for sine dieselbrødre når det gjelder produktivitet og effektivitet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TØFFING: Den ny X-serien elektriske motvektstrucker tåler både utendørs arbeid, bratte bakker og røffe miljøer.

– Nå taper du ingenting på å gå over fra dieseltruck til elektrisk truck, sier administrerende direktør hos den norske Linde-importøren Hesselberg Truck, Per Erik Pedersen.

De nye Linde-maskinene ble lansert på en digital pressekonferanse i midten av juni. Serien Linde X20-X35, som altså er motvektstrucker med kapasitet fra 2,0 til 3,5 tonn, er det første elektriske maskinene fra Linde som fullt ut matcher de tradisjonelle truckene med hydrostatdrift som Linde leverer.

Både denne X-serien og en ny mer konvensjonell elektrisk serie (E20-E35) er bygget på samme plattform som Linde H20-H35 med forbrenningsmotor, som ble lansert i 2019. Samme grunnplattform sikrer kortere leveringstid, lett tilgjengelige tilvalg og en nesten identisk opplevelse for føreren.

– Mange av våre kunder er ivrige etter å bytte til elektriske trucker, men de er ikke villig til å ofre den kjente ytelsen, bakkeklaringen, robustheten, førerplassen og de ergonomiske funksjonene som tilbys på Lindes hydrostater, sier Björn Walter, produktsjef for motvektstrucker hos Linde Material Handling.

– Alternativ for den kresne

Det mener Linde nå å ha løst med sine to nye elektriske truckserier. Standardtruckene E20-E35 og den ekstra kraftige og robuste X-serien X20-X35.

Administrerende direktør Per Erik Pedersen hos Hesselberg Truck gleder seg til å tilby kundene elektriske motvektstrucker som har minst like god kapasitet som de med forbrenningsmotor. Her sitter han på sistnevnte da den ble lansert i Berlin i 2019.

– Disse representerer et virkelig alternativ for våre kresne kunder, spesielt de som håndterer byggematerialer, drikkevarer, stål og jern, papir, trelast og gjenbruksmaterialer der forholdene er ekstremt krevende, sier Walter.

X-serien skal takle alt som de beste dieseltruckene kan, enten det er bratte bakker, langvarig arbeid med gjentakende tunge løft eller i skitne miljøer med mye støv.

For å oppnå denne type ytelse, er motorene en såkalt svitsjet reluktansmotor, i begge truckseriene. Den forbedrer effektiviteten til trekkraften i motoren, og gir effektivitetsgevinst.

Tester Linde har gjort, og som er sertifisert av TÜV i Tyskland, viser at X20-X35-truckene er like kraftige som H20-H35-truckene når det gjelder godshåndtering, og ytte betydelig bedre enn alle konkurrentene med tanke på tidsbruk og kostnad per palle flyttet, ifølge Walter.

Takler tøffe forhold

Lang akselavstand og kraftige dekk og god støtdemping, gjør også at X-truckene kan håndtere svært ujevnt underlag og dermed fungere meget godt også utendørs. Alt dette øker også komforten for føreren, og gjør at også den menneskelige ytelsen blir bedre, ifølge Linde. Batteri og motorrom er godt forseglet slik at støv og skitt ikke kan trenge inn.

Truckene i X-serien har en toppfart på 22 km/t både med og uten last, mens E-truckene ligger på 20 km/t. I X-serien sitter det batteri på 90V/670Ah, og løftehøyden er opptil 3095 mm. E-serien har litt flere valgmuligheter, blant annet løft opp til 4095 mm og 80 volts batterier mellom 460 og 775 Ah. Fordelen E-serien har er noe mindre svingradius, slik at de kan brukes i smalere midtganger enn X-serien. Mens X-serien krever minst 4,21 meters gangbredde, kan E-serien takle gangbredde ned til 3,77 meter, takket være litt mindre dimensjoner og svingradius.

Powered by Labrador CMS