FÅR MER PLASS: Jan Arve Hoseth i Tyrholm & Farstad gleder seg til å få mer tumleplass, når selskapet flytter sin container- og terminalvirksomhet om halvannet år.

Tyrholm & Farstad: – Ubetinget positivt

ÅLESUND: Når Tyrholm & Farstad dobler sine arealer, legger det grunnlag for langt mer effektive operasjoner og videre vekst.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

ROMSLIG: Når området på Flatholmen er klart, får Tyrholm & Farst 80 mål å boltre seg på.

Siden 1914 har Tyrholm & Farstad håndtert skip på kaia i Ålesund, og tilbyr en lang rekke andre logistikktjenester. Siden 1992 har selskapet drevet den trange og sentrumsnære containerterminalen i Skutvika, og håndterer der årlig rundt 45.000 TEU – en betydelig andel av godset som går over kaiene i Ålesund Havn.

Nå skal imidlertid området i Skutvika byutvikles og bli boliger, mens Tyrholm & Farstad skal flytte sin virksomhet til Flatholmen nord for Ålesund sentrum.

– Det er ubetinget positivt, sier administrerende direktør Jan Arve Hoseth til MT.

Han leder en organisasjon med en stabil og høyt kvalifisert arbeidsstokk på 43 personer.

– Vi er en lokal privateid aktør, som vektlegger høy kompetanse på de ansatte, sier Hoseth.

TRANGT: Dagens terminalen i Skutvika har lite alburom og ligger tett på Ålesund sentrum.

Mangler plass

Selskapet har imidlertid én utfordring, som rett nok er i ferd med å løses.

– I dag har vi altfor lite areal. Det fører til ineffektive operasjoner, og at vi må løfte hver container for mange ganger. Det fører til venting og høye arbeidstidskostnader, samt at det er så trangt i Skutvika at det fører til ekstra slitasje og mer vedlikehold på truckene, forklarer han.

Tyrholm & Farstad har opplevde fin vekst de siste årene, men stanger nå i taket med tanke på kapasitet på terminalside. Å få flytte til et større og mer effektivt område vil gjøre det mulig å fortsette veksten. Hoseth håper at det kan bidra til å flytte mer gods over til sjø.

– Vi får økt areal til containere og på alle lagrene våre. Det har vi behov for, for vi har hatt stor vekst de siste årene. Det er mer gods is systemet, der er mulig å få over våre kaier, når kapasiteten øker, sier han.

Dobler arealet

På Flatholmen er det allerede havnevirksomhet og Bring driver sin containerterminal. Her er det fylt ut store arealer i sjøen, slik at mer av havnevirksomheten i Ålesund kan samles på ett sted. For Tyrholm & Farstads del betyr det at arealet de i dag har i Skutvika dobles til 80 mål, i tillegg til at de får 700 meter kai tilgjengelig.

– Vi får også oppimot 700 strømkontakter til containere, og vi vil øke frysekapasiteten med 50 prosent og kapasiteten på kjøl- og tørrlager med 25 prosent, forteller Hoseth.

Byggingen av terminalbygget, som blir på 12.000 m² kommer til å begynne til våren, og Hoseth håper aktiviteten kan begynne på Flatholmen i andre kvartal 2024.

I tillegg til mer albuerom, får Tyrholm & Farstad muligheten til å sy sammen en mer effektiv drift på Flatholmen. Blant annet skal det nå investeres i en havnekran, noe som ikke er et alternativ i Skutvika.

– Vi kommer til å jobbe innenfor de samme områdene, der vi er store i dag. Men vi vil kunne tilby et bedre produkt. Vi kan tilby en høyere frekvens og kanskje større feedere, slik at vi kan gi bedre tilbud og regularitet, både på bil og sjø. Så skal vi tilby gode lagringstjenester på terminalen. Vi kommer til å prøve å vokse å bli enda bedre på det vi gode på i dag, sier Hoseth.

Han understreker ta flyttingen også er et gode for innbyggerne i Ålesund. Trafikken til dagens terminal må kjøre rett gjennom sentrum, og terminalarbeidet skaper støy, som påvirker naboer og miljøet rundt.

– Summen av disse tingene gjør at vi gleder oss veldig til å flytte, sier Hoseth.

Powered by Labrador CMS