
India tar grep om logistikken
Norsk handel med India er femdoblet de siste fem årene. Og nå kan det bli ytterligere vekst – flere store logistikkprosjekter gjør landet enda mer interessant. Jo Eirik Frøise i Norsk Industri har besøkt Indias største logistikksatsing, Arshiya utenfor Mumbai.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det vi har sett her nede, er gode nyheter for norske bedrifter som handler med India, sier Frøise som er fagsjef for transport og logistikk i Norsk Industri.
Over 70 norske selskaper opererer nå på det indiske markedet. Den norske tekstilindustrien har store interesser i landet, i tillegg kommer selskaper som Jotun, Telenor, Aker og SN Power. Også Orkla har gjort større investeringer i landet, og blant annet kjøpt en krydderfabrikk av MTR Group utenfor Bangalore.
Det siste verifiserte tallet for norsk handel med India er fra 2009 og beløper seg til 5,4 milliarder kroner.
- For Norge fremstår India som et viktig fremtidig marked både innenfor eksport, import og lokal produksjon, sier Frøise og understreker at landet er konkurransedyktig både på pris og kvalitet.
Store ting på gang
Allerede i dag er handelen som nevnt omfattende, og spesielt tekstilhandelen har blomstret etter at Norge fjernet tekstilkvotene.
Neste norske bransje som kan stå overfor en liten handelsrevolusjon med India, er olje- og gassnæringen.
Inderne har gjort et stort gassfunn utenfor byen Kakinada, i Bengalbukta. Nå er landet på jakt etter norsk ekspertise innenfor dette området, og Aker Solutions er allerede involvert i samarbeid med det indiske gigantselskapet Reliance.
Den indiske verftsindustrien er også i vekst, og også her søkes norske samarbeidspartnere som underleverandører.
- Denne veksten har skapt et behov for å få til både smartere og mer leveringssikker logistikk, enten om varen skal fra India til Norge eller andre veien, sier Frøise.
Enklere logistikk
Det er som regel komplisert å etablere integrerte, internasjonale verdikjeder over fremmed jord. Det å starte opp, og ikke minst utvikle, et kontaktnett i fjerne land er noe som tar tid. Dette er en viktig grunn til at mange vestlige selskaper er skeptiske til å legge ut deler av forsyningskjeden til bedrifter i land som India.
Men nå tas det ifølge Frøise smarte grep:
- Arshiya International har sammen med indiske myndigheter etablert en handelssone som kan gjøre logistikken for mange norske bedrifter enklere. Som logistikkpartner har Arshiya alt som trengs for å gjennomføre logistikken smidig.
En times kjøretur fra havnen og flyplassen i Mumbai har firmaet skapt en «Free Trade Warehouse Zone» hvor indiske og utenlandske aktører kan danne sitt eget lager fra ulike produsenter over hele landet og samkjøre forsendelsen til sitt hjemland.
I løpet av 2012 og 2013 vil 18 varehus stå klare, med kapasitet på minst 12.000 paller hver.
I tillegg har de også avsatt store områder til å lagre såkalte «ukurante størrelser» som for eksempel utstyr til den voksende olje- og gassindustrien i India.
Crossdocking
- Arshiya vil kunne ta seg av hele transportkjeden - alt fra å hente varene hos de ulike produsentene, til ompakking og norsk merking direkte til norske bedrifter i Norge. I tillegg vil de også kunne foreta kvalitetskontroller av alle varer - noe som er viktig innen for eksempel tekstilproduksjon, sier Frøise.
Som et tiltak for øke kundetilfredsheten hos sine kunder som eksporterer til India er selskapet også i ferd med å bygge en egen messehall på om lag 8000 m2. Her vil deres kunder kunne holde sine egne utstillinger som et ledd i salgsfremstøt i India.
På Transport og Logistikk
- Vi arbeider nå med å få noen fra Arshiya International til å ta turen opp til oss i oktober, til vår egen konferanse «Transport og Logistikk 2012» på Gardermoen, forteller Frøise.
- Det vil utvilsomt være interessant for norske logistikere å høre litt om Arshiyas tanker knyttet til å etablere en slik logistikk-hub, som man tidligere har sett i både Dubai og Mexico, avslutter Frøise.