Godt rustet for varebilkrigen

I begynnelsen av året hadde nye Opel Combo en etterlengtet norgeslansering. Bilen er i prinsipp identisk med Fiat Doblò som ble kåret til Van of the Year 2011.

Publisert Sist oppdatert

Det har gått et tiår siden Opel Combo sist kom i helt ny drakt, og dersom vi skal tyde registreringsstatistikken for 2011, var det på tide med en oppgradering. Combo gjorde i 2011 sitt svakeste varebilår siden 2001 med kun 1,9% av registreringene. Det er nok derfor godt for forhandlerapparatet å starte 2012 med introduksjonen av 3. generasjon Opel Combo.

Combo vil bli levert med tre motoralternativ, en 90-hesters 1,3 CDTi, en 105-hester på 1,6 liter og den kraftigste på 2,0 liter som yter 135 hk. Alle motorene vil være utstyrt med start/stopp-teknologi. Bilen blir tilgjengelig i to forskjellige lengder og i to høyder med inntil 4,6 m3 lasteromskapasitet. Ifølge pressemeldingen vil bilene ha inntil 1000 kg nyttelast.

Prisen starter på kr.182.900 for en Combo med 1,3-liters motor med en manuell 5-trinns girkasse.

Testbilen

For et år siden testet MT Fiat Doblò med 1,3-litersmotor. Når vi nå for første gang kjører nye Opel Combo er det med en 1,6-liters motor på 105 hk. Om Fiat Doblò skrev vi at 1,3-litersmotoren kunne føles litt veik i kupert terreng, men dette inntrykket sitter vi ikke igjen med etter å ha kjørt 1,6-literen på de samme veiene. Motoren hadde under 1000 km på telleren da vi hentet den hos Opel-importøren, og dette er nok en av årsakene til at drivstofforbruket var noe høyt med 0,7 liter/mil. Motoren har et godt og lavt støybilde, men vi følte at Continental-dekkene VancoIceContact produserte mye støy på grov asfalt. Men om det hadde noen innvirkning på forbruket, er vi nok mer usikre på.

Motoren liker litt turtall og trives best når den har passert 1500 omdreininger. Motoren og den aktuelle 6-trinns girkassen fant vi godt tilpasset norske landeveier og hele stigningen fra Skui og opp mot Sollihøgda kunne gjennomføres i 5. gir.

Bakhjulsopphenget med Bi-link gjør at bilen er meget god å kjøre selv på dårlige veier og gir sannsynligvis den beste fjæringskomforten i klassen.

Styringen er presis og har ikke for sterk servo samtidig som den gir føreren fin respons.

Førerkomfort

Førerhytta i Combo er vel gjennomtenkt på de fleste punkter, men vi savner gode plasser å oppbevare papirer på samt et arbeidsbord som er vanlig i mange varebiler i dag.

Instrumenteringen er oversiktlig og gir føreren nødvendig informasjon i tillegg til at bilen er utstyrt med en giringsindikator som kan hjelpe til med å spare drivstoff om den benyttes riktig. Mellom setene er det plassert en holder som passer til smarttelefoner, sammen med en USB-tilkobling slik at føreren eksempelvis kan spille sin favorittmusikk. Setene er gode å sitte i og kan enkelt justeres for å tilpasses ønsket førerposisjon.

Lasterommet

Ifølge bilens spesifikasjoner skal alle utgaver av Opel Combo som leveres i Norge, ha 1000 kg nyttelast inkludert fører. Ved vår kontrollveiing kommer vi frem til at bilen kun har 765 kg nyttelast inkludert fører. Lasterommet er stort nok til at det enkelt kan lastes to fulle europaller, men de bør ha et innhold slik at de ikke behøver å stroppes da stroppefestene vil havne under pallene. Sidedørene er relativt brede og gir enkel adgang til lasterommet, men i likhet med de fleste bilene i denne klassen, er de ikke brede nok til å laste en pall via sidedøren. Testbilen var utstyrt med sidehengslede bakdører, men bilen leveres også med topphengslet bakluke for dem som har behov for dette.