INTERNASJONALE REGLER:

Grensen for modulvogntog i Skandinavia har i en årrekke vært som på bildet, 25,25 meter. Om et år øker svenskene grensen på visse utvalgte strekninger til 34,5 meter.
Grensen for modulvogntog i Skandinavia har i en årrekke vært som på bildet, 25,25 meter. Om et år øker svenskene grensen på visse utvalgte strekninger til 34,5 meter.

Svenskene øker til 34,5 meter i 2023

Om ett år åpner store deler av det svenske veinettet for lengre vogntog, med lengde på inntil 34,5 meter.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under Elmia Lastbil, Nordens største lastebilmesse, annonserte det svenske infrastrukturdepartementet at veinettet skal åpnes for lengre kjøretøy, etter stort påtrykk fra bransjen selv.

- Dette er et tiltak som er etterlengtet og som gjør at vi kan utnytte veiene bedre og redusere miljøutslippene fra godstransportenes, uttalte infrastrukturminister Tomas Eneroth i pressemeldingen.

Den svenske regjeringen annonserte planene allerede i mai, men måtte sende forslaget på høring til EU-kommisjonen på forsommeren. Fra den kanten var det imidlertid ingen innvendinger, og svenskene kan gå videre med planene. De nye reglene, som trer i kraft fra 31. august 2023, gjør at at det blir tillatt med vogntog på inntil 34,5 meters lengde på visse utpekte veier og med makshastighet på 80 km/t.

Tiltaket kan, ifølge Trafikverkets beregninger, minske CO2-utslippene fra tungbilene med 4-6 prosent.

Powered by Labrador CMS