PNO med norsk tilhenger-offensiv

SON: En ordre på 50 hucke-pack (jernbanetilpassede) thermohengere til DB Schenker i forbindelse med den nye togsatsingen mellom Alnabru og Narvik, har sikret PNO en god inngang på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

1. november etablerte det svenske utleieselskapet for tilhengere et eget kontor i Norge, lokalisert til Akershus i Sletta Næringspark i Son ved Vestby.

Dennis Halama er mannen som er satt til å lede den norske PNO-satsingen. Med en fortid hos konkurrenten Tip Trailer i både Sverige og Norge, er han ikke helt ukjent med det norske trailermarkedet.

- Selv om PNO ikke har hatt noe eget kontor i Norge, har vi opp gjennom årene levert mange trailere. Nærmere 300 i tallet. DB Schenker er en av storkundene, og samtlige tilhengere som Kuehne+Nagel har i Skandinavia er levert av PNO, sier Halama.  

Bredt spekter

- Det er Norden og Skandinavia som er vårt satsningsområde, så det var en naturlig vei for oss å etablere eget kontor og med en person som utelukkende er dedikert til det norske markedet, sier han.

- At det kun er et fåtall konkurrenter gjør dessuten det norske markedet ekstra interessant for oss. Og mens Tip Trailer fokuserer på europeiske standardtilhengere, har vi i PNO et langt bredere produktspekter å tilby. Alt fra thermo- og link-trailer, til dolly og moving floor, poengterer Halama.   

- Når kunden kommer til oss med et trailerbehov skal vi være i stand til å fylle det. Vi kjøper trailere fra en rekke velkjente produsenter, som for eksempel Krone, Schmitz Cargobull, Närko og Knapen Trailers BV. Med store innkjøpsvolum får vi også gunstige priser, noe som sikrer at vi kan tilby våre norske kunder gode produkter til konkurransedyktige priser, sier han.

Kort- og langtidsleie

PNO tilbyr utleie av tilhengere i 12 til 48 måneder. Det første omtales som korttidsleie, mens sistnevnte er såkalt langtidsleie. Ved langtidsleie får kunden også sin egen firmalogo på tilhengeren. Etter utleieperioden skifter PNO ut tilhengerne med nye.

- For oss er det viktig at vi har en moderne trailer-flåte, derfor skifter vi ut trailerne etter 3-5 år, forklarer Halama.

Planlegger depot

På sikt vil PNO opprette eget tilhenger-depot i Norge, men foreløpig leveres tilhengerne fra depoter i Sverige.

- Nå har vi depoter i Göteborg, Jönköping og Helsingborg. Når det blir grunnlag for det vil vi opprette et depot også i Norge, og da høyst sannsynlig nær E6 i Østfold. Vi må først bygge opp et økt volum, slik at verkstedet som opprettes får tilstrekkelig å gjøre, sier Halama.

At volumet skal komme føler han seg sikker på.

- Vi har fått en bra start i Norge og har allerede gjort en del avtaler. Jungeltelegrafen har tydeligvis virket, sier han med et smil.

Halama har registrert at Ola Nordmann har andre krav enn Medelsvensson.

- I Norge er det mye mer spesielle trailere, med mye utstyr og som sørger for fleksibilitet. Mens en typisk svensk kunde bestiller en standard thermotrailer med ett aggregat, bestiller gjerne den norske kunden en trailer med multitemp (tilhenger med flere temperatursoner, eks. frys og kjøl), sideåpning og dobbeltgulv, illustrerer han.

Har begynt på oppturen

Finanskrisen satte sine spor i påbyggerbransjen, men nå er krisen langt på vei avblåst hos mange av de største tilhengerprodusentene. Produksjonen går for fullt og det er igjen lange ventelister på rullende materiell.

Som kjent satte krisen også sine spor i transportbransjen.

- Transportbedrifter som har slitt økonomisk, møtes ikke lenger av en rød løper i banken. Mange av de som tidligere kjøpte trailere, sliter nå med å få finansiering og kommer dermed til oss for å leie isteden. Mange er nok også glad for den fleksibiliteten som ligger i det å leie fremfor å eie, sier Halama.

- Men den finansielle vurderingen av kunden er mye viktigere nå enn for noen få år tilbake. Ettervirkningene av finanskrisen har vist viktigheten av å se om kunden kan og vil betale, understreker han.