Kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen i Girteka Logistics innledet på Logistikk- og transportdagen i Bergen nylig. Her sammen med styremedlem Trond Erik Løwgren i Logistikkforeningen, Vestlandet. Foto: Per Dagfinn Wolden

«Norske» Girteka i Bergen

Girteka er et internasjonalt storkonsern som har blitt «litt norsk».

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Transportgigantens kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen var i storform da han innledet på Logistikk- og transportdagen i Bergen nylig, hvor han møtte et 150-talls logistikkaktører på Vestlandet.

Girtekas skandinaviske sjef ga en leksjon om hvordan man skaper Europas største og beste transportselskap. Den litauiske transport- og logistikkbedriften har en ellevill vekst og skal øke fra 10.000 til 20.000 sjåfører i løpet av tre år. Fra januar til august i år er antallet sjåfører økt fra 8000 til 10.000 som kjører 5000 trekkvogner og 5500 traller.

Og veksten skal fortsette med et mål om 10.000 lastebiler og 20.000 sjåfører innen 2021.

– Hva er vår oppgave? Spurte Kristian Kaas Mortensen, og han svarte nærmest i samme åndedrag:

- Vi bryr oss

- Vi fokuserer på miljøet. Girteka er først med TESLA i Europa. Vi etablerer nye verksted og gir bedre sjåførutdannelse. Vi holder fokus på detaljer via LEAN Management. Girteka sikrer ukehvilen for sjåfører i seng og har signert avtale med en overnattingskjede for 1000 overnattinger i året. Vi forstår Norden og har gått sammen om en tryggere transport gjennom Trygg Trailer, et samarbeid mellom Statens vegvesen og transportkjøpere. Vi rett og slett bryr oss, sa han og viste til hovedkonkurrenter som DSV, DB Schenker, DHL og Kühne+Nagel med en annen forretningsmodell.

Vi eier våre biler og ansetter egne sjåfører. Vår evne til å levere høy kvalitet med økende kapasitet med våre egne ressurser, har ført oss opp i ledelsen, sier Kristian Kaas Mortensen.

Øker 30 prosent årlig

Det har også resultert i en organisk vekst på 30 prosent i 2017.

Det er også verdt å nevne at den eksplosjonsartede økningen i sjåfører hos Girteka de neste tre årene skal skje i et Europa som har skrikende mangel på lastebilsjåfører.

Kaas Mortensen viser til flere utfordringer med økte sjåførlønninger, EU- og nasjonale krav om at sjåfører skal sove på hotell, minstelønns-krav i forskjellige land og høyere drivstoffkostnader.

Mortensen forteller stolt at Girteka-sjåfører utstyres med topp moderne teknologi og kjøretøyer, og får opplæring på firmaets eget sjåførakademi. Her gis opplæring i GPS-systemer, digitale sjåfør-apper og miljøvennlig kjøreteknikk.

- Men vi betaler sjåførene våre verken mer eller mindre enn andre firmaer. Hvis vi hadde betalt mindre, ville vi ha mistet sjåfører. Hvis vi hadde betalt mer, ville Kaas Mortensen som gis oss følgende sammenligningsgrunnlag:

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) representerer 3200 bedrifter, 15.000 lastebiler, 20.000 sysselsatte og 25 milliarder kroner i omsetning.

Girteka Logistics representerer 1 bedrift, 5000 lastebiler, 12.000 sysselsatte (10.000 yrkessjåfører), 8 milliarder kroner i omsetning, en organisk vekst i 2017 på 30%, en estimert organisk vekst i 2018 på +30%, en estimert vekst til 10.000 lastebiler i utgangen av 2021 og en estimert vekst til 20.000 yrkessjåfører i 2021.

Powered by Labrador CMS