GRØNNE GRÜNDERE: COO Juliette Simonin og CEO Antonio Garcia viser frem Campillo de Julia nordvest for Valencia. Her drives olivendyrking økologisk - det kan blant annet sees på det mange bønder ville kalt ugress mellom treradene, men som bøndene her mener holder bedre på vannet i grunnen. Ugresset er også beite for gårdens 400 geiter, som i sin tur forsyner anlegget med naturlig gjødsel.

Effektivt og bærekraftig rett fra bonden til bordet

JERICA: Olje fra ditt eget oliventre, levert på døra bare et par dager etter at produktet er ferdig – uten fordyrende mellomledd. Det er konseptet til CrowdFarming.

Publisert

Fakta: CrowdFarming

  • Leverer landbruksprodukter rett fra bonde til forbruker
  • 245 produsenter fra 15 land
  • 130 ulike produkter
  • 1,5 millioner leveranser årlig (2022)
  • 267.619 aktive adopsjoner av trær, busker, jorder og dyr (2022)
  • Omsatte for €45 millioner i 2022

Kilde: www.crowdfarming.com

En times kjøring nordvest for Valencia i Spania ligger gården Campillo de Julia. Her, ved en gårdsbygning som stammer fra 1455, står endeløse rekker med oliventrær, og noen kilometer unna finner vi gårdens appelsinlunder.

Gården drives økologisk, men metallskilt som henger fra trærnes lavere grener forteller også om et annet unikt konsept.

Adoptivtrær

Mange av trærne her er nemlig adoptert, av kunder over hele Europa. På metallskiltene står «adoptivnavnet» til treet, samt datoen for adopsjonen og et ID-nummer som gjør at gården lettere holder styr på hvor hvert enkelt tre står.

Bak adopsjonssystemet står gründerselskapet CrowdFarming. Deres mål er å tilby kvalitetsprodukter rett fra gårdene og til sluttkundens kjøkkenbord med så få mellomledd som mulig. Olivenene på Campillo de Julia høstes når de er modne, presses til høykvalitets extra virgin olivenolje på gården, pakkes og sendes direkte til kunden. Har du adoptert et oliventre her, er du garantert minst fem liter olje til høsten.

FIKK FORELDRE: Dette oliventreet ble adoptert i 2020 og er gitt navnet Retoño.

CrowdFarming har i dag rundt 250 slike gårder og kan tilby rundt 130 ulike produkter, fra sitrusfrukter til avokado, stjernefrukt og til og med kaffe og en rekke ulike oster. Du kan adoptere alt fra kaffe- og blåbærbusker til eple- og appelsintrær. Gårdene ligger hovedsakelig i Spania, Frankrike, Italia og Tyskland, men også noen andre steder – for eksempel Colombia der det produseres kaffe. De største markedene er nettopp Tyskland og Frankrike, samt Østerrike.

Men ikke for nordmenn

CrowdFarming sender produkter til alle land i Vest-Europa med et skrikende unntak: Norge.

Medgründer og COO Juliette Simonin er en meget sprudlende og blid dame, men slår blikket litt beskjemmet ned når jeg forteller at jeg er norsk og ikke finner noen mulighet til å få sendt CrowdFarming-produkter til Norge.

– Nei, vi jobber med det. Men det er litt komplisert, sier hun.

DE LEKRESTE RETTER: CrowdFarming viste frem et utvalg av produktene i porteføljen på arrangementet til DHL.

Transportveien fra de fleste gårdene og det faktum at Norge er utenfor EU med medførende tollbehandling av landbruksprodukter, gjør det vanskelig.

– Men jeg lover at vi jobber hardt med dette, både å få på plass transport, forsyningslinjer og å finne logistikkpartnere. Vi mener alvor når vi sier at det er et av våre mål for året å kunne sende til Norge så snart som mulig, forsikrer Simonin.

Hun overlater til Sergio Rodriguez, Head of Supply Chain, til å forklare nærmere hvorfor Norge er så vanskelig.

– Å sende til Norge er en fascinerende utfordring med vår forretningsmodell, ler han først på en litt vrien Teams-linje fra Madrid.

– Det er det eneste landet i Europa vi ønsker å levere til, men som vi ikke klarer akkurat nå.

Hver boks må fortolles for seg

Problemet er at med dagens regler må hver enkelt boks som sendes til en kunde i Norge, gjennom tollklarering på grensen.

– Vi har prøvd, men det resulterer fort i at prisen for sluttkunden blir doblet. Derfor måtte vi ta Norge av markedet fordi vi ikke kunne konkurrere verken på service eller pris, sier Rodriguez.

Det er viktig for CrowdFarming at kunden får riktig pris ved bestilling, og ikke risikerer masse ekstra kostnader som følge av tollbehandling.

– Vi vil ikke legge ekstra kostnader på kunden etter at kjøpet er gjennomført, sier Rodriguez.

Han forteller at de har hatt samme utfordringer med forsendelser til UK etter Brexit, men fordi volumet der er større, konsoliderer de større forsendelser og splitter opp varene til enkeltkunder etter at importen er unnagjort. Det er foreløpig ikke en mulig løsning for Norge, fordi volumene i alle fall i begynnelsen vil være for små.

– Men det er et spennende marked vi ønsker å prøve oss i. Vi jobber bare med å gjøre det så enkelt, effektivt og lite kostbart som mulig, sier Rodriguez.

Den mest naturlige logistikkpartneren vil være DHL som står for det aller meste av transporten på Kontinentet. Det er også DHL som har invitert en håndfull europeiske journalister til Campillo de Julia som en markering og promotering av selskapets bærekraftssatsing.

Transportveien fra de fleste gårdene og det faktum at Norge er utenfor EU med medførende tollbehandling av landbruksprodukter, gjør der vanskelig.

– Men jeg lover at vi jobber hardt med dette, både å få på plass transport, forsyningslinjer og å finne logistikkpartnere. Vi mener alvor når vi sier at det er et av våre mål for året å kunne sende til Norge så snart som mulig, forsikrer Simonin.

Den mest naturlige logistikkpartneren vil være DHL som står for det aller meste av transporten på Kontinentet. Det er også DHL som har invitert en håndfull europeiske journalister til Campillo de Julia som en markering og promotering av selskapets bærekraftssatsing.

Kortere tid på tur

Både DHL og CrowdFarming mener de miljømessige fordelene ved konseptet er store. Først og fremst gjennom at reiseveien til hvert enkelt produkt reduseres kraftig. Ifølge DHL vil appelsinen du kjøper på Rema eller Kiwi, utenfor sesongen, gjerne ha vært på reise i opptil tre til fire måneder. I den søreuropeiske sesongen vil frukten uansett bruke rundt tre uker fra tre til fruktdisk.

Først når en adoptivmor eller -far til et appelsintre bestiller sin andel av appelsinhøsten, vil frukten høstes. I løpet av tre til fire dager, litt avhengig av produkttype og kundens hjemland, blir godsakene levert på døren. Dermed kuttes veldig mange ledd, både fordyrende og klimafiendtlige, i forsyningskjeden.

ØKOLOGISK ANLEGG: Med litt velvilje kan du bak til venstre for olivenlunden se et område der gården samler organisk avfall og lager kompost og naturlig gjødsel til anlegget.

CrowdFarming har også et eget logistikksenter utenfor Valencia, området der tettheten av gårder er størst. DHL er hovedpartner på transport, men CrowdFarming benytter seg også av en lang rekke andre selskaper.

Plattform for bønder

Ifølge CEO og gründer Antonio Garcia, konkurrerer CrowdFarming-produktene på pris med andre økologiske produkter, men vil være dyrere enn de billigste «industrivariantene».

– Det CrowdFarming er, er en one-stop-shop for bønder som vil selge produktene sine rett til forbruker, samtidig som de får en skikkelig og rettferdig pris for varene, sier Garcia.

I tillegg til å være en salgsplattform for bøndene, tar CrowdFarming seg også av markedsføring, kundeservice og logistikktjenester. Selskapet har også mange agronomer ansatt som bidrar til å kvalitetssikre produktene – samt å hjelpe bøndene med overgang til økologisk landbruk.

Powered by Labrador CMS